fredag 3 maj 2019

Hopp


Vaknar en morgon av något som brummar i ren förtvivlan. Sovrummet badar i solsken och jag tittar mig yrvaket runt i rummet för att se vad det är som låter. En stor humla sitter och tar igen sig i fönstret efter att ha kämpat och kämpat för att ta sig ut i friheten.


Den kryper in i ett av bladen på en doftpelargon som står i fönstret och jag sträcken min hand mot fönsterhaken och öppnat försiktigt. Det tar en stund innan den förstår att den genomskinliga hinna som skiljer den från världen utanför nu är borta, men när den snart förstår detta tar den fort sats och flyger ut och iväg.

Vädret ute är fantastiskt. Våren är här. Hela april har känts som en dröm.


Valborgskvällen är ljus och inte alls kall. Mina tre små står och fascineras av den varma brinnande brasan.






Min lillebror och hans flickvän.


Elden är så het och storebror, trots sin väldigt långa pinne, får det väldigt svårt att värma sin lilla marshmallow.


Snart börjar elden krympa lite och vi alla kan komma nära.


När elden tillslut krympt ihop så går vi in i norrgården här i Skogshägna och fikar, skrattar och pratar långt in på kvällen. Påtok för länge för våra små ungar, som när vi senare vandrar hem i mörkret är så trötta och stupar i säng nöjda, glada och magarna fulla av korv, pinnbröd och marshmallows.

Första maj är vi lediga hela familjen och vi har en lång lugn dag mitt i veckan tillsammans.



Det är till min lycka ljust långt in på kvällen. Jag tycker verkligen om det och snart är det ljust dygnet runt. Dessa dagar vi är i nu har dock en bakslag i vädret drabbat oss. Vilket vi alla skulle bli förvånade om det aldrig kom.
Ute är det kallt och under nätterna lägger sig ett vitt täcke över allt. Men så är det med det, inget som går att göra något åt. Jag kan stryka med händerna kring de små grenar jag ute klippt av och tagit in och satt i en vas. Känna de små gröna lena bladen mot mina fingrar, sänka axlarna med vetskapen att snart är hela min värld full av detta gröna vackra. Jag behöver bara vänta på att snart kommer någon och öppnar haken och jag kan flyga ut och möta den vackra våren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar