tisdag 16 juli 2019

Lagat och fixat


Våra två katter som varit ute hela natten och jagat möss och annat sover mest hela dagen. Om natten sover för det mesta istället vi på två ben i denna familj, men på dagen händer lite mer.


Min man har satt upp ett vindskydd. Det blåser som rackarn de dagar som det blåser från havet och det känns så skönt att äntligen ha en fin bra vindskyddad plats att sitta vid. Vindskyddet är gjord av dörrar från ett garage som skulle rivas. De är slitna och gamla, men fina tycker jag och det känns kul att de får leva vidare ett par år till, eller hur länge de nu håller.


Jag arbetade en hel dag med att gräva och försöka göra plant så att vi kunde lägga några plattor så att det lättare går att ställa dit några stolar. Det blev rätt bra tillslut, men jag behöver utöka plattorna med en rad till så att man ryms bättre.


Mina pelargoner har fått flytta hit och börjar då förhoppningsvis blomma snart. Här är det ju lite varmare och mindre blåsigt än vad det är på bron där de förut stod.


Stolarna är köpte på en Andra hands butik och bordet har jag köpt på Ikea. Fick ett presentkort på Avion från mina fina arbetskollegor och jag använde det bland annat till detta bord.





Här kan vi sitta både morgon, förmiddag och eftermiddag. En dag satt vi och åt glass här med hemmagjord choklad och hallonsås. Mums så gott!


Det behövs flera små bord så att man kan utnyttja hela platsen. Just nu få en gammal hink assistera som bord, ja tills dess att jag hittar något bättre.






Vindskyddet funkar också som ett bra skydd för våra odlingar.


Underbara dagbädd. Har legat där mycket och vilat och läst.


Läser just nu två böcker. Rekommenderar verkligen båda böckerna.



Bortom vindskyddet finns våra tvättlinor. Min man gjorde dem till mig förra sommaren, men har i år satt dit några extra stolpar som stöd.


Älskar då något gammalt som används till något, men länge varit utan funktion nu får komma fram och användas igen, fast till något helt annat.


Min man arbetar just nu med en helt annan sak. Spikar, sågar, spikar och sågar. En hel del gammal rostig spik har han också fått hålla på att dra ut.


Rätt häftig kontrast med de rostiga spikarna mot den nya klarblå porslinskaffekoppen.


Vad han håller på med, det tänker jag berätta om en helt annan gång seru.


Det är så roligt att tillaga något med det man själv odlat. Tog idag och plockade lite av vår spenat och mangold.



Sköljde av, förvällde och hackade.


Sedan stod minstlillan vid spisen och rörde det som skulle till att bli en riktigt god spenatstuvning.

Ja det är lite av det vi lagat och fixat den senaste tiden.

Just dessa dagar som ligger här närmast skulle jag egentligen ha börjat att jobba. Men har drabbats av en jobbig åkomma och har fått sjukskriva mig några dagar. Mina sista semesterdagar har inte varit så väldigt roliga kan jag säga. Så det har inte blivit så mycket gjort från mig, mer än en hel del vila och bokläsande. Men jag hoppas på att snabbt komma tillbaka till fixandet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar