onsdag 10 juli 2019

Odlat

Det är så roligt att plantera. Slitigt och fullt av besvikelser också, men mest häftigt och fascinerande. Det där lilla, lilla fröet som man växa och bli så mycket gott och vackert. 


De små mangoldbladen är så gulliga när de först kikar upp ur jorden.


Att salladen kan fylla en stor del av tallriken är svårt att tro när man ser den i sitt första läge.


Visst har jag tjusiga pärlplattor. Perfekta att sätta ner i jorden så man ser vad man har odlar var.


De växer så man nästan kan höra hur det knakar.


Mina luktärtor fick en tuff start i utelivet. Jag la en täckduk över allt odlat och planterat. Men en natt, självklar den natt då det blev frost, så hade duken blåst bort och de hade blivit lite köldskadade i kanterna. De hämtade sig tack och lov väldigt bra.



Så väldigt vackra de är blommorna till bondbönorna


Fina blommande blommor.


Snart har vi massvis med röda, söta smultron. Mums!


Vackra, gröna spenatblad.


Den förodlade krassen blev angripna och fula så jag fick direktså några istället. Hoppas på att de hinner växa upp och bli stora och fina innan sommaren är slut.


Köpte några fina dekorationer till trädgården.



Läckra fina gräslöks blommor.


Dillens blommor är också så fina.


Broccolin blev som jag anade ett stort misslyckande.


Fast kanske finns det hopp.. Vi får se.


Små fina potatisblast sticker upp ur den brunsvarta jorden.


Och växer och växer.


Jag känner mig rätt stolt över mina tagetes som jag för första gången odlat fram hela vägen från frö till blomma. Inte alls en svår blomma att odla, men man kan ju känna sig stolt ändå.




Taklökar, så läckra!


Tjoho vad lökarna skjutit i väg.


Jag och storebror har satt några hallonbuskar och jag tror faktiskt att vi ska kommer att få några hallon redan första året.



Jordgubbar får vi för första gången i sommar. Har satt ett gammalt fönster med frukt och bärbuskenät över så att inte fåglar och harar ska komma åt att äta upp dem.




Och JAA det blir körsbär! Så kul. Kanske ska hänga nät även här.

Nu är det bara att vattna, vattna, hålla ogräs borta, knipsa bort det vissna och följa med hur allt växer vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar