fredag 19 juli 2019

Såpaskura trasmattor och blomman Linnea


En sådan där dag som man under en kall vinterdag tänker på och önskar sig tillbaka till. En sådan dag har jag haft idag.


Efter en skön hemmaförmiddag drog vi med oss mina föräldrar om två av mina syskon till en riktig favoritplats nämligen sjön och badplatsen du kan se på bilderna.



Med mig hit hade jag också tagit med mig några av mina trasmattor. Har gång på gång tänkt att jag måste ta itu med att skåpaskura mina mattor och nu har jag gjort några av mina mattor i alla fall. Får ta fler en annan gång.
Det som är väldigt bra att tänka på när man väljer plats att skura sina trasmattor på är att det mycket, mycket gärna ska finnas en brygga. En sjö eller ett vattendrag är förvisso det absolut första man ska tänka på.


Ja sedan är det bara att börja. Blötlägg dina mattor, lägg upp dem på bryggan, ta en klick fast såpa på en rotborste och börja borsta längst med ränderna.


Skölj sedan av mattorna i sjön, rulla upp dem och trampa eftersom ut det mesta av vattnet.


Tog min bror till hjälp.


Sedan fick mattorna hänga och torka medans jag hoppade i sjön och svalkade av mig efter detta arbete.


Såå otroligt skönt att få simma runt i det svala vattnet. Å, jag älskar det!





Minstlillan låg i mest av alla. Ingen badkruka här inte.

Sedan packade vi ihop vårt pick och pack och begav oss hemåt igen. Mattorna hade förstås inte torkat helt, så de rullades ihop och hängdes sedan upp igen hemma på gården för att fortsätta sin torka.


Tog mig under kvällskvisten en liten promenad för att leta reda på en liten, liten en som hör till en av mina absoluta favoriter.


Nämligen denna ljuva skogsblomma Linnea.




Äger två olika sorters linneakoppar. En svensk från Gustavsberg och en tysk. Det finns två andra tekoppar med linneamotiv på som står högt på min önskelista. Nämligen den som är av Stig Lindbergs design och en annan som är designad av floryd design. En annan linneakopp som också är väldigt vacker och som jag absolut inte skulle bli ledsen om jag fick som är gjord av Uppsala-Ekeby.





Tänk att varje linneablomma inte är den andre lik.


En liiiiten,, liten vas perfekt till en sådan liten blomma som linnea.


Resten av de jag plockade fick hamna i en söt liten linneaäggkopp.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar