torsdag 11 juli 2019

Loppisfröjd


Du kanske tycker att det är lite tokigt att köpa julsaker mitt i den gröna sommaren. Hallå, det är ju nu man kan hitta det absolut finaste julsakerna utan att behöva slåss med andra jultokiga om dem. En sån här vacker liten kartong med sådana lyckosaker kan jag bara inte motstå, så bedårande!



Dessa två små finheter var bland det första jag köpte denna loppissommar. Tycker om sådant som en gång användes till något, men som man nu kan använda till något helt annat Har flera gånger redan i sommar använt dessa tu till att hålla kvar varsina högar med servetter så att de inte för för sig att flyga sin kos i vinden. Just nu står de "bara" på en rostig bricka på bordet som pynt på köksbordet.


Jag älskar att vandra runt på loppisar, andrahand butiker och antikbodar. Det är så roligt att se allt möjligt onödigt, knasigt, vackert, behövligt. Många saker som man aldrig stöter på andra ställen kan man hitta här.
Jag hittade detta lilla söta fågelbad alldeles nyss. Ett vackert smycke i trädgården. Jag har länge klurat på vad jag ska ställa på hörnstenen i min rabatt. Och nu här det kirrat.



Dessa retrogardiner köpte jag för en tjuga. De hänger nu i vår hall som insektsskydd. Och, det kanske inte märks så mycket ännu, MEN de är början till vår gula era i hallen. Jag har nämligen nu när vi fått veta att vårt hus kommer att få stå kvar att klura vidare på renoveringar i huset. Vår hall är så mörk och svår att inreda. En början är att ljusa upp den lite och det tänker jag göra med gula tapeter. Längtar!



Bakom gardinerna står denna lilla urgulliga pall perfekt för vår lilla hall. Kanske inte ett billigt fynd och jag grubblade länge med mig själv innan jag övervägde att köpa den. Tänkte så här, skulle jag köpa en ny pall skulle jag inte få något som var särskilt långlivat och av god kvalité (som denna välgjorda och stadiga) för samma pris. Jag slog till och har inte ångrat mig en sekund.


Vackra gamla terrakottakrukor är något jag tittar efter på loppisar. Tycker att de är så fina de med en smal kant upptill, istället för de breda som är på alla nytillverkade. Dessa tre Höganäskrukor ska få varsin palettblomma planterad i sig.



En perfekt korg med nät i botten hittade jag på en återbruks och sekonhand butik. Den kan man lägga blom och bladskräp som man nypt av sina blommor. Om man är duktig på att ta bort det som är visset eller håller på att vissna från sina blommor så är chansen större att de ger många fler blommande blommor.
Förut gick jag omkring med en flätad korg och samlade blomskräp i, men glömde hela tiden (eller var lat och orkade helt enkelt inte) gå och tömma den i komposten utan lämnade den helt sonika på grusgången eller på bron. Det gjorde att det alltid blev mögligt och äckligt i botten på korgen. Nu behöver jag inte längre ha det problemet.



Den är dessutom rätt fin och gör ingenting om den står kvar mitt bland blommorna.


Det finns ingen annan stans än på loppisar som det kan skapas detta materiella lyckorus hos mig. Många gånger går det ej att finna det man länge letat efter och så helt plötsligt så står det bara där. Oj vad pulsen ökar och jag vill liksom hålla ett så hårt grepp om prylen som jag kan. Som dessa månadstavlor till exempel. Vad jag har kollat och kollat efter dem utan att finna någon enda en.


Nu har jag halva årets bilder. Måste leta vidare efter Februari, April, Juni, Augusti, Oktober och December. Hoppas på att lyckas med det.


En söt liten Ekebykruka. Roligt med en liten kompis till den vita närmast i bild som min man hade i sin ägo när vi flyttade in tillsammans.


Gardiner är alltid kul att hitta, särskilt de för bara några tior.


Ett litet bord vid soffan har jag önskat att vi skulle ha. Och nu står det där som att det för all tid har stått just där.



En liten hylla att ställa undan sin stickningskorg på.



Eller att lägga en loppad fin handbroderad duk med en gåva från en kär vän på.


Tänk en sådan fulfin liten kudde. Vilken lycka att få smycka sitt hem med den.


Eller att få komma hem med så fina blå hängselshorts till min tjej med de vackraste av blå ögon.



Eller en prylhylla för en tjuga till mina småsakssamlande ungar.


Å alltså denna bulliga vackra porslinsskapelse. Jag tycker att den är helt ljuvlig. En pryl som varit ägd av någon annan före mig och som skapat glädje för honom eller henne och nu för mig.



Det går knappt att hitta sånt här fint med en sådan historia och roliga anekdoter på någon annan plats är just loppis. Se bara på denna lilla underbara fjäril. Förr satte men den på kaffekannans pip. Den lilla tussen på andra änden av snöret som håller fast fjärilen fångar upp de små kaffedroppar som rinner utmed kannan när man serverar sitt nykokta kaffe istället för att de ska droppa på duken.
En helt onödig pryl tycker du kanske, glädjeskapande tycker jag. 


Så fin! Och nu är den min och jag säljer den inte vidare. Om det inte skulle vara någon som skulle betala många hundralappar för den förstås, då kanske jag skulle överväga att låta den flyga vidare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar