söndag 25 november 2012

paus från föräldraansvaret

Jag och Robin hade en underbar lördag. Min fina mor och far var barnvakt (tack!) åt båda barnen och jag och Robin drog till staden för att fira vår 10 års dag.
Vi gick på ett café vi ofta gick till förut då vi bodde i stan, men nu mera aldrig går till för att det är så litet och svårt att ta med barn till. Strosade runt på stan, det var i och för sig så mycket folk så det var inte så väldigt njutbart, men vi behövde inte krångla med barnvagnen i rulltrappan och inte heller bry oss så mycket om mattider, så det var inte helt dumt. Dagen avslutades med att i lugn och ro få umgås med några nära vänner.

Söndag.
Vet egentligen inte om jag vågar skriva detta, men jag gör det i alla fall.
Så här var det i alla fall. Sonen hade inte sovit mycket hos mina föräldrar och var så lättretlig och känslig och hur vi än försökte kom det bara gnäll och gråt från hans mun. Tillslut kände båda jag och Robin att nej vi orkar inte det här idag. Nu tar vi paus från all förståndighet och föräldra ansvar i eftermiddag.
Jag la lillgumman för att sova och sedan struntade vi helt i lunch och gjorde fruktsallad istället. Åt den med lite grädde till och slöade framför tv;n i vardagsrumssoffan. Åt lite mackor och pepparkakor och drack julmust medan vi såg på filmen Ronja Rövardotter, vilket är en rätt så lång film för en 3-åring.
Det var helt fantastiskt mysigt.

Visst som förälder har man ett stor ansvar för sina barn, men visst måste man några timmar om året bara få strunta i att vara så himla präktig och duktig och bara få strunta i allt!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar