söndag 5 januari 2014

Barnbokstips


Det finns så oerhört många bra och mindre bra barnböcker. Våra barn älskar att sitta och få lyssna på en saga. Man får sitta nära varandra, men jag tror också att det skapar en längtan i barnen att själv läsa sig läsa.

Här kommer lite boktips på böcker både jag och barnen älskar;


Pettson och Findus är en självklar favorit. Böcker jag tror få har missat. Historierna är väldigt bra, men det bästa är nog alla underbara bilder. Man kan sitta och titta och titta och upptäcker ständigt något nytt på varje blad. Böcker för både stora och små.


Jonatans elefant är en rätt kul bok. Den handlar om den ordningsamme pojken Jonatan som plötsligt får livet lite mer besvärligt en dag då en elefant följer efter honom hem från zoo. Den är skriven på rim och vissa ord kan vara svåra för en liten att förstå, men den förblir ändå en favorit hos oss.

Gustav och den snåla glasstanten är en riktig favorit, särskilt för mig ;P


Lille Gustav tycker mycket om glass, när han får en slant använder han den för att köpa glass av glasstanten i kiosken. Han blir lika besviken varje gång, för glasstruten han får av glasstanten ser aldrig så där stor och fin ut som den på kioskens tak. Nu börjar han försöka hitta sätt att få den snåla glasstanten att ge honom en större glass. Mycket läsvärd må jag säga!


Richard Scarrys böcker om Sysselstad och Klarköping blir min son aldrig riktigt less på. Den gula boken fick jag när jag var sex år av min morbror Samuel och den är så väl läst av både mig, mina syskon och nu mera min son så att jag är rädd att den snart faller i bitar.
Det finns oerhört mycket att titta på i böckerna, många tokigheter, men också mycket lärdom.


Jag kanske skulle börja med att varna känsliga läsare för denna bok. Om får känslan av att springa och kräkas då du får höra talas om kackerlackor som sitter och dippar i en bajsblöja är inte detta en bok för dig.
Denna bok lånade barnen sist vi var på biblioteket, jag hade aldrig sett den förut. Storebror måste ha läst den på förskolan, för han kunde nästan hela boken ordagrant. I Fiskögon, sopor och annat smaskens får man läsa sig att allt som vi kanske tycker är äckligt och osmakligt kan vara värsta festmåltiden för någon annan.


4:a andra favoriter;
Beppe Wolgers ABC bok var Elias favorit bok då han var i 2 och ett halv års ålder. Den gjorde att han lärde sig alfabetet i ett hujj.

Gosige Gunnar är en mysig bok som lär ut att alla är värda och alla är bra på något. Ett favorit citat ur boken;  
"Då kom en annan leksak fram till honom. Det var en babydocka som hette Bella.
-Kan du kissa, frågade hon. Så här? 
Och PLISK PLASK gjorde hon en liten pöl. Gunnar blev väldigt imponerad."

Alfons Åberg, ja de böckerna behöver jag inte säga så mycket om. Det finns nog inget barn som inte någon gång i livet tycket om att läsa böckerna eller se filmerna om honom.

Av alla VEM böcker är Vems mormor en favorit. Den handlar om lilla Nalle som har en mormor som hon älskar. Nalle har också en kusin, det vill hon inte ha! Farmor! så säger kusin till Nalles mormor.
Boken är skriven på ett mycket lättläst och härligt sätt och bilderna är bara helt fantastiska.

Jag har fler tips att ge om du är sugen. Har du något till mig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar