onsdag 1 januari 2014

Tillbakablick

Jahapp, här kommer då årets tillbaka blick från det gångna året här på Petras blogg;

Januari
Hela januari var en sådan otroligt vacker månad med kyla och mycket snö. Renoveringen tar fart på övervåningen, men efter mycket jobb som inte ser mycket ut för världen så orkar vi inte och renoveringen sätts på paus. Lillans matvägran börjar att avta, men det går inte att känna sig helt avslappnad på den fronten och vi får kämpa mycket.
Skriver ett av mitt mest lästa inlägg vilket handlar om förskolans vara eller inge vara. 

Februari
Maken jobbar, storebror är 15 timmar/veckan på förskolan och jag och lillasyster dolar på här hemma. Bereder mig på ett värsta VABruari, men barnen håller sig förvånansvärt friska och denna månad som jag vanligtvis vantrivs med något så kopiöst, känns faktiskt rätt så trivsam.
  
Mars
 Mars börjar med ett riktigt trivsamt bröllop med kvällsfikahäng. Jag tar äntligen tag i saken och klipper håret kort. SÅ fantastiskt skönt, jag trivs inte i långt hår helt enkelt.
Vi firar påsk och jag gör ett ställningstagande att bara köpa kläder till mig själv i andra hand eller ekologiskt. Vilket jag faktiskt än så länge klarat, så när på ett par tajts och en halsduk (som jag köpte den dagen jag klippt håret kort och frös så in i vassen på grund av att det blev så kalt kring hals och huvud.)

April
Vi drar till några kompisar i vackra Norge och njuter av vuxensällskap på kvällskvisten och av det härliga vinterlivet.
Våren ligger i luften och dagarna blir ljusare och längre, vilket är så härligt. MEN ska all denna snö hinna smälta bort?? Eller kommer den att ligga kvar till mitten av sommaren?
En viktig grej som bör tilläggas, under veckan i Norge upphörde lillans matvägran helt och fullt. Vilken lycka och lättnad!

Maj
 Efter en lång tid av planering går min 30 års fest av stapeln. Vilken UNDERBAR dag! Tänker fortfarande på den dagen och gläds av tanken på alla mina brudar som var med och skapade denna fantastiska dag.
Och PANG där kom sommaren!! Våren han lixom aldrig med utan det blev sommar på bara en vecka. Så ljuvligt. Storebror fick sommarlov från förskolan redan första veckan i maj och vi spenderade dessa underbara vårsommardagar i att vara ute så mycket vi bara kunde. Tror aldrig jag har varit med om en sådan underbar månad som maj bjöd på detta år.

Juni
 Här skrapas och målas det på huset, annars njuter vi mest av den fina sommaren. Vi går på en maskerad med min underbart galna Ekmans släckt och gör andra mysiga utflykter.
Över midsommar drar jag och min väninna Johanna i väg en vecka till Turkiet. En välbehövlig paus från mammalivet. Jag njöt av bara den av att bara få rå om mig själv och Johanna, man vet ju aldrig om man någonsin får denna chans i livet någon fler gång. Tack än en gång till min fina man för denna 30 års present!

Juli
 Här förvandlas bloggen tillfälligt till en "bärblogg". Det plockas hjortron, jordgubbar, hallon och blåbär av bara den. Bär är ju så fantastiskt vackra och så roliga att fota, så det blev rätt mycket av den varan.
Jag får chansen att gå en betongkurs och skriver för mig ett inlägg från mammahjärtat som heter "när inget mer finns att ge".

Augusti
 Är det nu slut på sommaren? Näe absolut inte, den fortsätter som att den aldrig tänker att ge med sig, vilken lycka.
Efter mycket ångest avslutar jag mammaledigheten för denna gång och börjar att jobba. Det känns först lite motigt, men glädjen till jobbet kommer snabbt tillbaka.
Här skriver jag ett inlägg som jag måste erkänna, själv läser många gånger. Det är precis som jag lyckats plita ner mina innersta tankar på detta lätta sätt. Läs det gärna själv; Blodiga knogar

September
Vi firar vår 4 åring och njuter av höstens vackra färger. Då det är början på september och Elias tillsammans med sin kusin fortfarande kan springa nakna i vattenspridaren utomhus, känns det helt galet. Vilken fantastisk vår, sommar och höst vi haft detta år, detta är nog den längsta sommar jag varit med om.
Jag uppfyller också en dröm jag länge drömt, att köpa mig en tovad mössa. Skriver också ett inlägg som jag tycker mycket om, läs gärna; Rätt för mig, rätt för dig??

 Oktober
 Denna månad hände någon fasansfullt för den galna amatörfotografen som jag är, kameraladdaren gick sönder och min fina systemkamera gick inte att bruka.
Istället för att lägga upp nytagna foton blev detta en månad med bilder från fotoarkivet. Rätt så kul att minnas tillbaka till det man förut gjort och fotat.
Jag köper en tovad värmande ko av min kusin och skriver ett inlägg om jämställdheten. 

November
November är här och vi får fira vår lilla tjej som blivit två år. Det är den frostiga och röda äppelkindernas tid och maken förbereder sig på vintern. Mot mitten av månaden kan inte fru Marksén hålla emot och huset börjar pyntas för fullt av advent. Så mysigt!

December
Pysslandets och pyntandets högtid drar igång. Det finns lixom ingen hejd på hur mycket som går att pynta. Julen är verkligen en underbar högtid.

TACK Gud för detta underbara år du har gett mig och min familj!!


Och nu till en annan sak. Det är nämligen så att jag funderar kring varför just DU läser min blogg? Skriv gärna en kommentar eller skicka ett mail (adressen finns till höger någonstans i bloggen).
Är det något du stör dig på eller vill att jag ska skriva eller fota mer av?
Jag blir alltid så glad av till exempel Elakafasterns, KusinSandra, MorEwa, Maris eller Teds kommentarer, men du som inte kommenterar vad tycker du?
Jag är totalt fast i detta bloggande, tycker att det är så kul, men ibland behövs det lite kommentarer för att man ska känna att det är värt det.

TUSEN TACK för att just du följer och läser! Denna blogg vore ingenting utan dig!


5 kommentarer:

  1. För att du är du. För att du skriver som Petra, inte som en förskönad bloggmamma. För att du hittar och uppskattar de där små, vackra detaljerna i vardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. TACK Sandra för din kommentar, känner mig mycket mer peppad på att fortsätta efter jag läst den!

      Radera
  2. Sparar lite kommentarer från FB;
    Linnéa Holmström; Svarar här om det är ok Jag bara älskar din blogg och läser den gärna pga dess blandade djup och ytligheter och bilderna är pricken över i:t. Din blogg är helt klart i samma klass som en del andra mer kända bloggar jag läser! Kram på dej Petra och gott nytt bloggår!

    Kristin Skoog Johansson; Gör som Linnéa Holmström och skriver här. Fortsätt att ta dessa underbara kort, skriva underfundigt och klokt och dela med dig så där generöst som bara du gör!! 😊 Du ger oss som läser din blogg små guldflarn i livet - tack!! Måste bara säga att det här med ditt fotograferande... Du är så duktig!! Nästa gång som vi ska ta seriösa familjekort så vet jag vem jag ska anlita, det är säkert! Keep on doing the good work!

    Madelen Darmark; Jag tycker om att läsa din blogg för att du är min Petra! Sedan att bilderna är vackra och du skriver så bra det är en bonus :-):-)

    SvaraRadera
  3. Vill bara tillägga att det är inte min mening att fiska efter komplimanger (även om det självklart också är smickrande att få, kan ju inte ljuga om det). Utan mer en peppning och till att känna mig mer sporrad att fortsätta.

    SvaraRadera
  4. Jag gillar att få del av dina kloka tankar som du lyckas få ur dig på ett bra sätt här på bloggen. Och som Sandra säger så är det ingen tillrättalagd vardag som det skyltas med, utan du delar med dig av både det som är underbart fantastiskt och sådant som är jobbigt och drygt och som fler än du brottas med.

    SvaraRadera