onsdag 9 april 2014

Amma offentligt?

"Det går ju också att ta med en nappflaska med mjölk i som man förberett om man ska på resturang och misstänker att det kommer blir matdags för barnet under tiden. Det känns lite som folk inte är intresserade av att lösa problemet utan bara försöker hävda sin rätt."

 "Snacka om att vrida hela diskussionen bara för att man vill misstolka. Men fine är det så det ska vara så let's go. Tycker det isf är helt vidrigt, respektlöst och hemskt att kvinnor ammar på restauranger/caféer osv. Ni tänker enbart på er själv och att ni vill visa upp era bröst och skryta med er amning. Japp, den twisten är inga problem att fixa Susanna. Varför undrar du? Varför ni vill visa upp era bröst är uppenbart. 1) ni har ett par storlekar större än tidigare så det är klart att ni vill visa upp dom, speciellt om man var en aa- till b-kupa tidigare. Då vill ni gärna visa upp dom för hela världen och har alltså INGENTING med att barnet behöver få is mat att göra. Varför detta är vidrigt, respektlöst och hemskt? Nog för att ni gärna vill ser er som offer (alternativt gudinnor som har vårt samhälles framtid i era armar) Ni har inte tänkt en enda lite tanke till de kvinnor som inte kan amma. Många kvinnor kämpar verkligen med sin amning och att de inte ens kan få gå ut och ta en fika, lunch, middag utan att få det upptryckt i ansiktet då en annan mamma måste visa hur duktig hon minsann är på detta. Eller de kvinnor som mår jättedåligt för sin aa- till b-kupa eller dom som t o m har får opererat bort sina bröst i cancer. Dom då?! Har ni nånsin tänkt på hur dom mår när ni kastar fram brösten för att visa hur stora ni har och hur fantastiska mödrar ni är? Trodde inte det heller. Skäms för att ni inte kan visa andra lite hänsyn. Det tillhör sunt förnuft men det verkar försvinna när man ammar."

Jag läste ett blogginlägg av underbaraclara här om dagen som handlade om att amma offentligt. Dum som jag var läste jag även de flesta kommentarer till inlägget. Bland annat dessa två kommentarer som jag citerat ovan gjorde att jag började gråta. Min lilla tjej vägrade all annan mat än bröstmjölk från bröst. Gröt gick inte, välling inte heller, hon tog inte ens emot då jag pumpade ut mjölk ur bröstet och gav det med sked eller flaska utan spottade bara ut. Det var inte det att jag försökte. Jag försökte och försökte, kämpade och kämpade, men det gick inte att lära henne. När min man tillslut for iväg en vecka med henne för att helt enkelt tvinga henne till flaskan, matvägrade hon istället. Sedan åt hon nästan ingenting tills hon tillslut tog emot smaksatt fil vilket hon sedan levde på.

Funderade ett tag på ifall jag skulle idas ge mig in i denna debatt huruvida det är ok för mammor att amma offentligt. Det kändes bara jobbigt, men nu gör jag det i alla fall..

Först och främst;
Många mammor har amningslinnen och amningströjor. Det är väldigt svårt att ens se skymten av bröstet. Vad är det som är så osmakligt i att se en bebis lilla mot en mammas bröst då man inte kan se bröstet? Att man bara vet att det är där, men det går inte att se.

"Varför ska vi som inte har barn måsta anpassa oss efter er som har barn? Varför måste vi hoppa undan för att inte bli påkörda av barnvagnar?" Var det någon annan som skrev.

Jag tycker att man ska visa respekt och ta hänsyn från båda hållen. Man behöver kanske inte fläka fram hela bröstet just i en restaurang. Vill man det kan man göra det i mindre mer "accepterande" miljöer/situationer.

Varför är människan en sådan självisk varelse? Någon som bara tänker på sig själv och sina behov?

Jag har själv suttit på smutsiga toaletter, försökt gömma mig så att ingen ska behöva störa sig på att jag ammar mitt barn. Men varför då egentligen?
Jag förstår varför många mammor blir upprörda av att de måste gömma sig för att ge sina barn mat. Bli osynlig för att göra något som egentligen är helt naturligt.

(Och med naturligt vill jag bara säga med tydlighet att det inte är det samma som med andra naturliga saker som att bajsa, ha sex eller könsorgan. Jag tycker inte att man kan likna att amma med att ha sex offentligt, att en man skulle dra fram snoppen mitt i restaurangen eller att ta bort dörrarna till toaletterna så att alla kan få se. Ett bröst är INTE ett könsorgan!)

Kvinnor har i alla tider i Sverige inte haft ett lika värde som män. En kvinnas egenskaper har inte satts lika stort värde på som en mans. Kvinnan skulle stå i hemmet hela dagarna och laga mat, tvätta och städa samtidigt som de ska ta hand om sina 14 barn som hon burit på och fött fram. Allt hennes jobb och slit är inget att ge något beröm för, det är något hon bara ska göra helt enkelt.

Jag upplever det som mobbing. Mammor uppmuntras att amma sina bebisar för att det är det som är bäst för dem. Jag som mamma vill mitt bästa för mina barn och kan jag amma så vill jag kunna göra det. Då inte bli mobbad för det. Gömmas undan. Skämmas för.

Många anser att man antingen ska ge sitt barn flaska om man nu ska äta ute på en restaurang, eller annars helt enkelt stanna hemma.
Ja, men det låter ju bra. Vi kan fortsätta att låsa in våra kvinnor i hemmen. Kanske inte bokstavligen låsa in dem med en nyckel, men psykiskt.
För det är väl det som är mest bekvämt? Ta bort det som stör och upplevs stötande. Så att de andra "normala" "vanliga" människorna får leva som vanligt och äta på sina fina restauranger utan att måste se det där störningsmomenten.
För det är ju så som människan gjort i alla tider så vi fortsätter väl på det spåret...




Här kan ni läsa Claras inlägg om ni vill; http://blogg.amelia.se/underbaraclara

5 kommentarer:

  1. Bra där petra! Jag har aldrig förstått varför jag ska behöva gömma mig för att amma. Har ammat båda mina barn där jag hittat en plats att sitta. Vad är jobbigare, ett hysteriskt skrikande barn eller en lugn baby som ammar? Klart jag inte tycker man ska lägga upp bröstet så alla ser och så utan man kan faktiskt försöka amma så att inte andra behöver se allt. Har ofta fått frågan när barnet ammar om det ligger och sover och tvärtom, de har inte ens märkt att jag ammat, hur kan det då vara stötande.

    Så alla ni som orkar klaga...sluta ge oss dåligt samvete för allt vi gör och inte gör! vi kvinnor har nog mycket att tänka på ändå ;)

    SvaraRadera
  2. Men snälla rara... Va är detta för kommentarer. Så jag som har långt hår ska klippa av det för att alla som har komplex över sitt korta inte ska må dåligt. Eller ... alla som är långa får inte gå i högklackat för att respektera dem som har komplex över sin längd. Eller alla somär lite mulligare ska banta i respekt för de som har problem med något som inte är ett problem och tycker det är fult och äckligt. Jag må va blåögd, men trodde knappt att det fanns människor med åsikterna som du just citerat. Ska man bry sig om vad alla människor tycker... så får man gömma sig totalt från omvärlden... Och helst vara tyst också ;-) För direkt man uttalar sig om nåt, då kan man ju såra nån känslig själ...

    Nä vadå det handlar ju inte om att slänga upp sina "gigantiska (eh?)" bröst på restaurangbordet. Hallå!! Det handlar om vad som är smidigast, enklast, naturligast osv... Erika: kloka tankar!

    P.S. Önskar att människor kunde lägga sitt krut på att kritisera verkliga problem! Ex... hur porrbilder sprider sig på facebook (och detta mycket bland barn och unga), hur man får sälja triangelbikinis till barn med reklamorden: "Den här bikinin är toppen för barn som vill se vuxna ut men säkerställer att de ändå täcks väl",...

    Nä, nu avslutar jag här. Blir för upprörd

    SvaraRadera
  3. På en omröstning på Expressen om det var ok att amma på en restaurang var det fler som tyckte att det inte var ok. Jag har läst igenom många av kommentarerna på Claras blogginlägg om detta ämne och ja det finns faktiskt många som tycker precis som just det två jag citerat. Det gör mig frustrerad och arg. Håller med dig Helena, det finns många andra saker som människor borde lägga krut på att kritisera.
    Jag tycker att det här är ett viktigt ämne att ta upp så att människor får upp ögonen och att det pratas om för det.

    SvaraRadera
  4. Bra Petra och Heléna. Men vårt samhälle är ju inte så människovänligt och absolut inte särskilt barnvänligt. Så ni som har småbarn nu: var stolta och tacksamma för era barn, ert sätt att mata barnen, flaska,eller amning, ert val av blöjor och vagnar och vad det nu kan vara. / småbarnsmamma, fast 20år sen sist

    SvaraRadera
  5. Kommentarer från fb;

    Ida Elvin Lindberg; Tack Petra! Du sätter ord på mina tankar som bubblar upp kring denna diskussion. Att man inte längre ska få ge sitt barn mat genom amning utan istället tvingas till att ge flaska eller sked pga, ja vaddå? Vart är världen på väg egentligen? Det mest naturliga som finns får helt plötsligt inte synas. Är det bättre att ha ett hungrigt skrikande barn på en restaurang istället för en ammande mamma som håller sitt barn mot sitt bröst? Blä! Jag blir så arg och vet inte alls hur jag ska sätt ord på mina känslor. Därför känns det skönt när du gör det så bra! 😊

    Petra Marksén; Tack Ida! Ja det finns många saker som man blir så upprörd över så man skakar. Vet inte om detta är det mest genomarbetade inlägget från mig, det är svårt att med ord förklara en känsla. Men detta är i alla fall ett försök till det.

    Malin Hägglund; Om man nu blir så äcklad av detta naturliga beteende så kan väl människan titta åt ett annat håll. Hur svårt kan de vara. Annars måste vi ju bestmma vilka typer av människor som får äta var. Absurt är vad de är!! Amma på!!

    Frida Marksén; Försökte just kommentera i bloggen men vet inte om det blev nåt. Tack iaf för ett jättebra inlägg!!

    Petra Marksén; Vad konstigt Frida att det inte gick att kommentera, men tack i alla fall.

    Frida Perstrand; Bra skrivet! Så galet att det finns folk som tror att man ammar för att visa upp sina stora bröst!! Den människan kan ju inte haft barn! Brösten tappar ju helt sin "sexiga" sida när man ammar. De är svullna och läcker mjölk! Inget man visar upp direkt på det viset! Jag har alltid ammat överallt, men brukar göra det under en sjal eller liknande, mest för att bebisen ska ha det lugnt. Du skriver så bra och skäms inte och bry dig inte om folk som skriver såna dumheter! De vet ingenting!! Kram till dig!!

    Petra Marksén; Ja jag kan absolut inte fatta hur folk kan jämställa att en kvinna ammar sitt barn med att en man skulle dra fram snoppen, att det är lika äckligt som att någon skulle sitta och bajsa inför andra... Jag blir helt matt. Att man kan bli ledsen på mammor som sitter och drar fram sina bröst helt öppet kan jag förstå, men gör man det diskret tycker jag att man ska kunna sitta och amma vart man än kommer. Det är svårt att inte bry sig om att det finns sådana som har sådana TRAGISKA åsikter, jag tycker nästan synd om dem som ens orkar lägga så mycket energi på ett sådant till synes litet problem.

    Karin Johansson; Att det sen finns mammor som tycker det är "jobbigt" att amma offentligt är icket att förglömma men då är det kvinnans egna val. Att amma är ju bland det naturligaste som finns.

    Anna Alajääskö; Heja dig Petra!!

    Petra Marksén; Jag håller med dig Karin, det är helt upp till kvinnan om hon själv inte vill amma offentligt.

    SvaraRadera