söndag 13 april 2014

Tussilago och åkerns utflykt


Tussilago är verkligen vår för mig. Idag åkte jag, barnen och barnens morfar på en liten miniutflykt för att plocka lite av dessa små söta, gula blommor. De lixom står där och lyser som små solar i dikeskanten. Jag, mina syskon, mamma och pappa åkte alltid till just denna plats och plockade tussilago på våren. Där finns också denna underbart fina stenbro med ett litet vattenfall som rinner genom och ut från den. Vårflod :-D


Senare på dagen, medan maken bytte däck på bilen och lillasyster "hjälpte" till, gick jag och storebror på en liten egen tripp. Vi vandrade ut på åkern, hoppade mellan leriga knölar och tittade på de smått fallfärdiga lador som står lite här och där. Jag kan säga så här, jag fick faktiskt riktig träningsvärk utav det. Kanske inte utav att kika på ladorna, mer av det andra.
Oj så vackert;


Haha, snart blir ni väl less på alla gamla murkna bräder jag fotar. Kan bara inte hjälpa att det, det finns nästan inget vackrare än gammalt och nött.

Till en annan vacker och älskad sak, vårt hus. Så här ser det ut från åkern.


4 kommentarer:

  1. Ja, så fina de är tussilago, mycke mer kommer vi att få uppleva. Härligt !!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja tänk, nu har vi all underbart framför! UNDERBART :-D

      Radera
  2. Jag älskar också den stenbron... Och nött och åldrat trä - så för min del får de bilderna gärna fortsätta komma!

    Och det är ju få saker som är mer vårtecken än tussilago, gärna sådär lite korta och kramade i en barnhand... :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Elina visst är det så. Lite smått mosade och med kort eller helt utan stjälk är nästan de bästa.

      Radera