torsdag 24 april 2014

Livsstilslycka!


Åååh en sån här gräsmatta vill jag också ha!!! Ljuvliga blomma, tänk vad du kan göra mig glad.

Jag har så många tankar i mitt huvud ikväll. Tankar kring att jag är så lycklig som jobbar halvtid och kan må bra i det liv jag lever just nu. Jag arbetar inte dag ut och dag in för att spara ihop varje krona så att jag kan bli lite rikare då jag gått i pension. För vem vet hur jag kommer att ha det då? En sak vet jag då; Jag kommer att få en värdelös pension, men vet ni vad jag tror att jag och min man kommer att leva ett rikt liv då ändå.
Just nu mår jag bra. Jag jobbar halvtid och älskar mitt jobb då jag är där och älskar att få vara i mitt hem då jag är där.

Fick en kommentar av en kvinna att jag var "dum" mot mina barn som inte lät dem vara på förskolan den dag som det var skärtorsdag. Jag fick den känslan att hon tyckte att jag missunnade mina barn att få vara med om det roliga som hände på förskolan. Jag känner helt tvärt om. Jag missunnar mina barn inte med att inte få ta del av förskolelivet. Det kommer att finnas mycket tid för dem att spendera bland andra barn och roliga lärande platser. Jag gynnar dem istället med att här och nu få mycket tid hemma. Att få vandra runt i naturen, stöta och nöta på varandra, att få ha det tråkigt ibland, låta fantasin flöda, inte leva så uppstyrt och tidspressad som det faktiskt ändå är på förskolan. Det tror jag ger dem mer i ett längre perspektiv.

Jag känner så stor lycka i att inte köpa så mycket nytt. Att inte bo i stan. Jag har spår i mig själv att vara shoppinggalen och faller väldigt lätt tillbaka i det då jag hamnar i sådana situationer. Men har jag mått bra av det? Ja absolut i stunden. Vilket rus att få hitta dessa fina saker och få lägga ner dem i en plastkasse och bära hem dem. Meen det är ingen långvarig lycka, inte för mig i alla fall.


Det är så härligt att hitta den livsstil som får mig att må bra av hela vägen.


1 kommentar:

  1. Du är tvärtom snäll mot dina barn som tar dem med ut på en tur till morfars och grannar t.ex.Eller på skogspromenad och liknande äventyr. Njut och var lycklig allt du orkar av att vara mamma och undersköterska i lämpliga doser! Det gick bra att vara hemma i 17 år också. Vi har mat på bordet, kläder och på tok för många prylar ändå.

    SvaraRadera