torsdag 10 april 2014

Tid för du och jag, utan barn.



Jag ska börja med att skriva att jag älskar mina barn över allt annat! Barnen kommer alltid i första hand, vilket jag inte säger något emot. Vad som än händer så kommer jag alltid att vara en mamma.
MEN jag är faktiskt också en fru till en fantastiskt underbar man. Jag tycker att det är väldigt viktigt att komma ihåg att ibland sätta sin man/kvinna i första hand. Ta tid till varandra, umgås bara ni två.
Det är många som alltid och i alla lägen satt sina barn först. Vilket jag tycker är helt förståeligt, men när barnen sedan helt plötsligt blivit stora och flyttar hemifrån har man utan att man riktigt märkt det tappat varandra, växt ifrån varandra. Man måste då helt enkelt börja om från noll.

När man "väljer" att få barn väljer man ju i samma veva också bort sin egen frihet. Jo visst finns den ju fortfarande kvar, men den blir rätt begränsad. Det där låter ju hemskt, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Det finns inget mer underbart än att sätta ett barn till världen och man får igen väldigt mycket av dem.
MEN jag tycker ändå att man ska försöka hitta åt varandra i all den där föräldrahärvan. Gå ut och äta en kväll, göra något båda tycker är roligt. Har man absolut ingen möjlighet till barnvakt, duka upp lite extra mysigt och kvällsfika tillsammans när barnet sover. Se för allt i världen inte på film eller tv, utan gör något tillsammans som till exempel att spela lite kort.

En helg för några veckor sedan lämnade jag och Robin våra barn hos sin farmor och farfar och drog iväg på en barnfri helg.
Vi började med att åka slalom en hel dag och åkte sedan till en stuga vi hyrt på ett ställe som heter Sandsjögården. Vi blev båda två lite småkära i just detta ställe. Värdarna var otroligt mysiga och skapade en underbar känsla på gården. Där lagades mycket god mat med lokalproducerade råvaror. (Rödingen jag åt till middag en dag var helt makalös.) Stugorna är i vandrarhems standard och kändes som att de hade behov av lite upprustning, men omgivningen var så fin så det vägde upp.
Värdarna höll också i lite olika aktiviteter som man kunde boka in sig på om man det ville. Jag och Robin ville gärna åka hundspann. Så underbart! Och tänk vi fick till och med prova på att köra. Härlig känsla att åka fram genom vintern utan att störas av något bullrande ljud. Hundarna var så vackra! Ja det kan du ju se själv på korten.

Vi hade en riktigt underbar helg. Bara känslan i att mitt på dagen kunna göra sig en marängsviss och sätta sig framför tv;n och äta, utan att det var någon som ifrågasatte det. Vi behövde inte ta hänsyn till några tider utan gjorde det vi kände för, när vi ville.


...Vilken lycka att sedan få åka till sina barn och mötas av två små överlyckliga famnar. Underbart!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar