måndag 16 september 2013

En sång som berör



Dessa dagar flyger känslorna lite hit och dit. I går kväll satt jag och snörvlande när jag såg på Kalle Moraeus, de visade så vackra sommarbilder på hans fina tv program och jag blev så ledsen över att sommaren är slut. Idag gick jag tvärt emot och njöt av att den vackra sköna hösten har anlänt. Det är minst sagt lite förvirrande att vara jag.

Jag vill dela med mig av en sång Gustav Larsson sjöng på Gudstjänsten i söndags. Jag önskar att jag även kunde lägga till hans röst till texten, men det går ju som du förstår inte.

Jag känner mig ofta så maktlös när det kommer till Jesus. Maktlös på så sätt att jag känner att det är så svårt att berätta för andra människor om honom. Jag behöver åter få tro på att han kan beröra och hela människor i deras hjärtan. Jag vill inte tvinga någon till att tro på något man känner att man inte kan tro på, men det här är något jag tror på;


Högst av allt

Högt över världen och mänsklig makt. 
Över allt skapat och hela jordens prakt. 
Högt över visdom och allt vad jorden lär. 
 Innan något fanns så var Du här. 

Högt över riken och rikedom 
över de under som världen talar om. 
Högt över välstånd och skatter jorden ger. 
Inför dig ska allting falla ner.

Men Du dog ensam och fördömd. 
En korsfäst Gud i gravens mörker gömd 
som en ros bryts och trampas ner. 
Du tog min plats älskade mig högst av allt.


/Lenny Le Blanc och Paul Baloche. Svensk översättning; Erik och Ulrika Stenlund, Bengt Johansson


1 kommentar:

  1. Jag delar verkligen din känsla både vad det gäller årstiden och tron och bekännelsen!
    Kram!!
    E f

    SvaraRadera