fredag 6 september 2013

Uppå Lia








Jag vet inte hur många år sedan jag var ute och plockade lingon sist. Lingon är faktiskt ett bär jag tycker att det är riktigt roligt att vara ute och plocka. Luften är klar, det finns inga eländiga mygg som stör en och bären är lätta att rensa.
De senaste åren har det bara inte funnits möjlighet att komma ut i lingonskogen. Har jag inte varit höggravid så har jag ammat eller haft fullt upp med något annat.
Nu har jag i alla fall fått vara ute lite. Först plockade jag och barnen de få lingon som finns här i Skogshägna. Sedan vandrade jag mig upp till Liaberget som ligger på andra sidan åkrarna från vårt hus. Där plockade jag och min barndomsvän Sofia ofta lingon som tonåringar.
Tyvärr lyckades jag vandra upp till en plats där någon annan varit och plockat, det fanns nästan inte ett bär. Det blev då i alla fall en riktigt mysig utflykt. Dock tycker jag inte riktigt att det är lite småläskigt att vara i skogen alldeles ensam, det hade varit mycket roligare att ha någon med sig.


4 kommentarer:

  1. Hihi... det har verkligen varit många "bärinlägg" i din blogg senaste tiden *ler* ;-)
    Ingen kritik, bara ett konstaterande.
    Kram till min mysiga svägerska. Hoppas vi ses snart

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hmm jo det har blivit det. Bloggen är, vad ska jag säga rätt så årstidsinspirerad. Dessutom är bär så vackra och lätta att fota :-)
      Tack detsamma du!

      Radera
  2. Vår bärförespråkare - det är bra det! Nästa gång går vi tillsammans! Då kan vi sjunga och glamma och skrämma alla bestar ur vägen. :)
    E f

    SvaraRadera
  3. Ps. Liaberget är härligt och , ja, lite skrämmande.

    SvaraRadera