torsdag 12 december 2013

Du behöver inte köpa för att pynta!

Tomtar från min Farmor och Farfar


Tyst är det i vårt hus, endast modern är hemma. Pappan jobbar och barnen är på förskolans julfest. Längtar efter att få åka dit och se barnens luciatåg. Det måste ju vara det gulligaste som finns. Storebror är tomte med glitter i håret och lillasyster tomtegumma.

Det känns så konstigt att vara alldeles ensam, men också väldigt skönt. Nu tycker man väl kanske att jag borde passa på att baka, städa eller något annat nyttigt då jag för en gång skull får göra det ostört, men nej jag sätter mig här framför datorn och bloggar istället. Mycket vettigare...

Jag blir ofta väldigt köpgalen så här kring jul. I och för sig så är jag alltid köpgalen, men det blir som extra mycket just nu. Får spjärna emot med varje del av kroppen för att inte sätta sprätt på de få små slantar vi äger. För hur nödvändigt är det egentligen att köpa så mycket grejer som bara ska stå framme en månad?!? Nej inte alls, men det är ju så roligt att få pynta.

Men vet ni man kan faktiskt pynta utan att behöva lägga ut så mycket pengar. Det finns till exempel  mycket ute i naturen du kan använda dig av.
Jag var ute i höstas och plockade vitmossa som jag torkat och nu använder till ett och annat. Har du skog på gården eller känner någon skogsägare fråga om du får ta en liten tall eller gran och sätt i en stor glasburk och pynta med lite pynt eller låt den stå som den är. Torkad frukt är jättevackert att pynta med. Måste tyvärr säga att stjärnorna som hänger i den lilla tallen hos mig har jag inte gjort själv utan fått någon gång.
En gammal kaffeburk passar alldeles utmärkt till blomkruka.

Du har mycket mer än vad du tror som du kan använda dig av i ditt egna hem. Jag såg på en blogg, eller jag tror att det var UnderbaraClara som visade det i en tidning att man kan använda brödformar till krukor för hyacinter. Så fint.
Det gäller bara att komma på att se vad man redan har i sitt hem och använda sig av det. Kanske blir det lite mer pyssligt och bökigt, men mycket mer personligt.



3 kommentarer:

  1. Mysigt! Själv har jag planterat hyacinter i enkla mörkblå tekoppar. Kände mig riktigt innovativ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh ja det har jag också sätt att man kan göra. Det är ju jättefint!

      Radera
  2. Formar, burkar och annat fint att plantera i går att köpa väääldigt billigt på ex.Fyndet.(obs reklam) Om man inte vill ha mossa i krukor och ljusstakar så är nötter och kottar också fint.Nu behöver du ju inga tips egentligen, för du inspirerar oss andra.

    SvaraRadera