fredag 20 december 2013

Noll julkänsla


 Vad är detta? Jag bor väl ändå i Norrland och inte i södra Sverige? Just nu känns det då inte som det. Här är det bara regn och ishalka och total noll julkänsla utomhus. Fjolåret kanske tog för sig av alla snö så det inte blev kvar något till denna jul. Jag har skrivit det förut och skriver det nu igen, det är NU vi vill ha snö och inte i april! Det kan väl i alla fall bli lite kallare ute så att det får bli frost åtminstone kan jag tycka.

Aja, jag brukar tänka på min lilla tant i Vippersröningen som alltid brukade säga; "Det är tur att vi människor inte får bestämma över vädret för då skulle det bli krig." (Ops. Läses på finlandssvenska!) Det ligger mycket sanning i det.
Bättre att inte gnälla så mycket över det man ändå inte kan göra något åt och istället ägna sina tankar åt det som man faktiskt kan styra.

Inne är det i alla fall julmys. Jag och barnen har lyssnat på Astrid Lindgrens ljuva stämma då hon läser hur till exempel Madicken, Bullerbyn och Lotta på Bråkmakargatan firar sina jular. För att sedan avsluta kvällen med att ha fredagsmys framför tv;n och se på Astrid Lindgrens jul film. Det är julkänsla om inte annat!


En fin blomgrupp vår familj fick som tack för att vi sjöng på mitt jobbs grötfest.
Åh ljuvliga blomdoft! Vilken lycka att jag inte behöver vara allergisk!
Två av mina absolut första tomtar. Fick dem av min Farmor och Farfar och jag har aldrig haft hjärta att elda upp dem.


2 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är tråkigt med detta eviga regnande och "isande". Vi får helt enkelt försöka göra det bästa av situationen. Heja oss! :)
    E f

    SvaraRadera
  2. Tänkte: Varför i hela friden ska hon elda upp tomtarna för? xD
    Jag hittade ju inte tomtar på bilden, sen såg jag att de va ljusen... ;)
    /Phnom

    SvaraRadera