måndag 16 december 2013

Lussebak









Idag har det doftat gott i hela köket. Det har nog även spritt sig till stora delar av det övriga huset. Jag och barnen har nämligen bakat lussebullar. Denna vackra gula deg som man kan bli alldeles galen i denna tid av året.
Barnen fick varsin liten deg som de fick dega bäst de ville med. Storebror gjorde fina lite annorlunda lussebullar, men lillasysters bullar kan man nog mer kalla för mjölbullar. Att mjöla var det hon tyckte var det roligaste. I mitten stod jag och försökte göra mitt bästa för att få till lite lussekatter.

"Pappa, mamma är inte så bra på att leka med oss som du". "Jasså inte, vad gör hon då?" "Hon bara städar och städar."
Det ligger en riktig sanning i det som min son berättade för sin far i helgen. Jag tycker inte så mycket om att leka, tycker att det kan vara så tråkigt. När jag ser och känner allt som borde och måste göras i hemmet så tar jag min lixom inte tid till att leka med dem. Jo visst små korta stunder lite nu och då, men inte några längre stunder som min man lyckas mycket bättre med.

Nu dag fick vi i alla fall umgås flera timmar vid bakningen. Då bullarna var klara dukade vi fram till ett riktigt gott mellis och mumsade medan jag läste högt ur Astrid Lindgrens jul. Så mysigt har vi nog inte haft det på länge.




2 kommentarer:

  1. En sån söt liten jeansklädd "lussebak" på bilden! ;-)
    Känner igen mig i det där med att hellre städa än leka. Samma här..
    E f

    SvaraRadera
  2. Tror inte att barn mår sämre, av att få baka och pyssla gå på promenader i skog och mark m.m, tillsammans med sin mamma än om hon låg på golvet och lekte istället. Barn idag får leka en hel del vilket är bra men de blir kloka av att se allt annat som behöver göras i ett hem också.

    SvaraRadera