onsdag 18 juni 2014

Änglamark

 Tystnaden här på bloggen beror på att jag och min familj varit på en liten semestertripp den senaste veckan. Den svenska sommaren har verkligen fått visa sin verkliga sida. Sol, regn, hagel. blåst, värme, kyla och till och med lite snö har vi fått uppleva.


Jag älskar att sitta och titta ut över vårt vackra sommar Sverige. Vandra runt i det eller åka på en liten tripp med bilen på små vägar genom landsbygden. Allt kläs in i ett sådant vackert skimmer. Jag vet nästan inte vart jag ska ta vägen i allt det vackra.
Något alldeles särskilt är det med Norrlands inland. Det finns ingen plats som gör att jag kan andas så lätt och bra som där.

En plats i inlandet som gjorde mig alldeles förstummad var Vindelgransele och den vackra Vindelälven som rinner där igenom. Tog nästan ingen bild utan satt mest och njöt. Fick berättats för mig att det var i just dessa trakter som Evert Taube skrev sin Änglamark. När jag skådar dessa platser han en gång sätt kan jag verkligen stämma in i hans sång.



Änglamark

Kalla den änglamarken eller himlajorden
om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna,
vildrosor och blåsippor och lindblommor
och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna!

Låt barnen dansa som änglar kring lönn och alm,
leka tittut mellan blommande grenar,
låt fåglar leva och sjunga för oss sin psalm
låt fiskar simma kring bryggor och stenar.
Sluta att utrota skogarnas alla djur.
Låt örnen flyga, låt rådjuren löpa!
Låt sista älven som brusar i vår natur
brusa alltjämt mellan fjällar och gran och fur.

Kalla den änglamarken eller himlajorden
om du vill,
jorden vi ärvde och lunden den gröna,
vildrosor och blåsippor och lindblommor
och kamomill
låt dem få leva, de är ju så sköna!




1 kommentar: