söndag 22 juni 2014

Sommar i P1 och rabarber


Robin kom in i köket, gick fram till mig som stod vid spisen, pussade mig i nacken och sa; "Nu är du allt lycklig va, som får stå här och röra i hemmagjord saft och samtidigt få lyssna på sommar i P1".
Och ja han hade så rätt. Jag kände mig just då så tillfredsställd med livet. För några dagar sedan hade jag lagt rabarberskivor och citronskivor i "blöt", nu hade jag silat bort rabarberna och citronen och stod och rörde ner socker i saften. Samtidigt stod radion på med dagens sommarpratare som berättade sin historia ut i mitt kök.
Sommar i P1 och rabarber, det är sommar det!

Jag skulle bli så leden av att bo på en plats där det inte växer rabarber. Det finns SÅ mycket gott man kan göra av denna långa stjälk. Paj, kaka, kräm, saft, eller varför inte bara äta den rå och doppa den i lite socker.
Krämen på bilden kan jag inte ta åt mig någon ära av, den har nämligen min svärmor gjort. Hon är en riktig fena på att göra mumsig rabarberkräm. MUMS!
Rabarbersaft är så ljuvligt att få dricka, särskilt en varm sommardag. Den är så svalkande och god.
Sommar utan rabarber är för mig inte riktigt en riktig sommar..


1 kommentar:

  1. Dalkarlså-Annelie här igen. Jag hittade alldeles nyss din blogg och borde egentligen krypa till kojs i stället för att sträckläsa, men det är så fint här! Jag kan inte låta bli, strunt samma att gossen kanske vaknar tidigt imorgon och jag får en släng sömnbrist. Mannen är till föga hjälp eftersom han råkar jobba nattskiftet i natt. Hur som haver.

    Jag vet ju inte alls om du minns mig, men jag minns dig, och jag sa det nog aldrig då, men jag tyckte genast väldigt bra om dig. Och även om det är typ en eon sedan våra vägar korsades blir jag ändå glad över att läsa och se att jag inte alls var off i min initiala bedömning (knäppt ordval, jag satt ju inte i någon form av jury, men du fattar vad jag menar, hoppas jag). En människa som saftar, gillar timrade hus i Kri-berg och lyssnar på Sommar med glädje är per definition rekorderlig och riktigt bra! :)

    SvaraRadera