måndag 16 mars 2015

Vaggan får komma på plats


Sovrummet har verkligen inte varit en harmonisk plats de senaste månaderna. Fullt av stök, damm, möbler som inte ska vara där... Oordning helt enkelt.
Min man fick här om dagen energi till en sak han länge tänkt, men inte orkat göra. Att bland annat sätta upp alla elsladdar som förut bara legat vid listerna på golvet. Att han fick orken till det gjorde att jag även fick lust till att städa och göra rummet till den mysiga plats det egentligen ska vara. Sommargardinerna åkte upp, för jag har känslan av att jag inte kommer att orka byta en gång till innan sommaren. Möblerna flyttades om och dammet dammades bort.


Gardinerna hade jag i mitt flickrum då jag var liten. Har faktiskt aldrig haft uppe dem i något fönster sedan dess, så det känns kul att nu ha hittat en plats för dem.
Den lilla inomhustermometer, som sitter där på väggen, tycker jag är så sötful (på ett positivt sätt). Den lämnades kvar i detta rum efter att tant Elsa flyttat och det kommer att få stanna så länge vi bor här i alla fall.


En mysbelysnings lampa sattes upp på ett mycket bättre ställe än var den förut satt. Den ger ett lagom ljus att till exempel tända mitt i natten då man inte vill väcka upp hela familjen om något av barnen vaknat.


Vaggan har fått sig en plats i sovrummet. En vagga som funnit i min släkt i många år som både mina barn, jag, de flesta av alla mina kusiner, min far, fastrar och farbröder har legat i. Har inte riktigt fått kläm på i fall också min farfar legat i den som bebis eller om det "bara" är hans syskon. Den har i alla fall funnits med läänge. För mig känns den extra speciell då den rustades upp och målades om av min faster och hennes man till mig då jag skulle födas.
Måste ta tag i och kolla upp vem som egentligen legat i den och bränna in deras namn på undersidan av vaggan. För det är ju så kul att ha för nuet och framtiden.


Har idag börjat ta i tu med att gräva upp alla små bebiskläder i den allra minsta storleken från sin låda. Hittade då denna söta lilla dress som är gjord till min lillebror som i år fyller 30 år i april. Så gullig! Har aningens svårt för just bebisblått eller bebisrosa, men denna kommer jag att använda till våran lilla skrutt. Oavsett om det blir en pojke eller flicka förstås, sådant är inget jag bryr mig om. Man kan ju lätt blanda in andra färger på bodyn och strumpbyxorna t ex.

2 kommentarer:

  1. Vet du Petra att just denna dress med blått garn är stickat till dej Petra. Moster Miriam har stickat detta. Mormor Solweig var så inställd på pojke (pojkstark släkt Ekmans) Och så kom du.. ;) Men dina syskon har oxå haft på sig detta, men du var först.. fast du var en tjej... Jag håller mej lite mer neutral när det gäller kön, svårt att sia om det ena eller andra.. Barnet är så välkomment ändå ...<3 blivande mormor nr 3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nämen, det hade jag faktiskt ingen aning om. Vad roligt. Extra kul att få veta vem som också gjort den :-D

      Radera