måndag 4 januari 2016

Året 2015

Januari


Årets första månad bjöd på en snöig vacker tillvaro. Jag klev in i det nya året med att ha förlorat både min farmor och farfar på kort tid. Två nära som funnits hela mitt liv, som nu inte finns längre.

Februari


Likt en älg som mödosamt pulsar fram genom snön tar jag mig fram i tillvaron. Är negativ till det mesta och fasligt trött, men har det nog väldigt bra ändå. Jag och min mor bjuder på hjärtlig frukost på kyrkan, solen lyser ovanligt mycket och jag inreder mitt fina blå skåp.

Mars


Mars månad börjar vi vår och påskpynta vårt hus. Barnen målar påskägg och vädret bjuder på många fina soliga dagar. En dag upptäcker vi till vår lycka att det är skare på hela åker. Jag får äntligen graviditetspenning och njuter av små egna promenader och lunch i den saliga ensamheten. Dock drabbades barnen av sjukdom lite då och då, så det blev inte så många ensamma dagar.

April


Nu var väskorna packade för när som helst skulle påskägget kläckas. Så spännade! Vem är det egentligen som är där inne i magen? Jag och Robin får för oss att göra en riktig påskmiddag och bjuder hem min bror och far på en härlig påskmåltid. Jag börjar känna mig less på min stora otympliga kropp, men ser också vissa fördelar med den. Den ger ju en förträffligt fin skugga.

Maj


Maj började sorglig och hemsk. Min svärmor blev plötsligt jättesjuk och hela världen lixom trillade omkull. Två veckor in i maj så hände i alla fall något underbart, vår lilla ängel kom till oss. Alldeles perfekt och himmelskt söt. BB var nästan tomt på nyfödda bebisar så jag, min man och Sigrid fick vara kvar i tre dygn och njöt av att bara få vare tre ett tag. Hemma blev det mer och mer vår hemma och allt i naturen väcks åter till liv. Nu är vår familj fem och vi ska vara lediga tillsammans alla sommarens härliga månader.

Juni


Hu vilken kall och regnig månad, väldigt växlande väder i alla fall. Jag och barnen hade länge planerat ett litet legstugecafé, dagen då det blev av regnade det som spön i backen. Men det var mysigt ändå, trots att alla våra gäster blev kalla ända in i märgen. Juni fylls annars med blommor, bakverk och många hemmadagar med hela lilla familjen.

Juli


Juli består av bygga brygga hos svärfars, släktkalas, bebismys, övernattning hos min moster Madde, utflykter, bad (sommaren bjöd inte på så många badtillfällen, men de som bjöds tog vi med glädje för oss av) och mycket annat. Det mysigaste var nog när bakade en kladdkaka och gick genom skogen till min faster Anna och åt gott i hennes stora växthus. Och så fick vi hjälp av snälla släktingar att måla klart vår bro till huset.

Augusti


 Nu dansar vi ut sommaren och höstterminens äventyr sparkar igång. Storebror börjar förskoleklass och storasyster några timmar i veckan på förskolan. Jag och Robin firar 10 årlig bröllopsdag med att lämna storbarnen på två olika håll en hos mormor och morfar och den andra hos farmor och farfar. Minstlillan får följa med oss och vi drar i väg till Luleå för att bo på hotell några nätter. Känner mig så tacksam över denna fina sommar vi fått ha hela familjen tillsammans. Vi plockar hallon, jordgubbar och blåbär och suger ut allt vad sommarens sista månad har att ge.

September


 Sedan blir det höst och storebror fyller sex år. Det börjar bakas för kalas och storebror bjuder sina fyra bästa kompisar på kalas. Robin bygger förråd, jag stickar äntligen klart mina långa strumpor och en vi går på långa härliga höstpromenader Robin, tjejerna och jag varje måndag och fredag. Är helt galet förtjust i höst.

Oktober



 Oktober bjuder på ett nytt pusslande. Robin har ni tre jobb och det kluras och pifflas för att få ihop allt så att det inte ska krocka. Vi hade planer på en lugn höst, men det blev inte alls så. Bloggältandet drar åt sitt grepp om min strupe igen och jag undrar över om jag verkligen ska fortsätta med det här. Min faster drar med mig ut i den efterlängtade lingonskogen och livet känns bra härligt ändå.

November


Lillan fyller 4 år och jag och Robin brakar loss med ett storkalas där vi istället för fick bjuder kalasbarnen på lunch med kalla plättar, köttbullar och varmkorv. Till efterrätt har Robin gjort sin livs första barbietårta. November har många fina frostdagar att bjuda på, men en dag i slutet på månaden dimper en hel hög med snö ner och vi blir alldeles lyckliga hela familjen.

December


 Oj vad jag älskar julen. Hela november går åt att längta mig galen på att få börja pynta. Nu är månaden här och jag får äntligen dra fram mina stora lådor med pynt i från vindan. Dock blir det inte så underbart som jag faktiskt tänkt. Robins alla jobb och snopenheten över att det var nog mer jobb än vad jag trodde att ha gå från två barn till tre skapade en inombords stress hos mig. Känner att det lutar mot att bli utbränd av att "bara gå omkring" här hemma. Tack och lov blev det jul ändå och under julledigheten hittade vi många dar att återhämta oss på.



Än en gång är jag så tacksam över denna blogg. Så fantastiskt att kunna gå tillbaka och läsa och se på bilder från sitt eget liv. Helt galet vad många bilder jag tar varje år. Vilket skatt att få ha med sig.
TACK för ännu ett år med er! Jag ska vara ärlig och säga att jag ibland längtar efter lite mer respons, särskilt från er som aldrig lämnar ett enda litet "vink". MEN det är så det är och jag är glad över att just du vill kika in här i min lilla värld.
Tacksam över ett år som gått tar jag nu ett kliv in i nästa och hoppas att du vill följa med!


"Mina dagar är som gräset, som en blomma på marken. Som finns idag, men är borta i morgon. Men Gud din nåd varar från evighet till evighet. Din nåd varar från evighet till evighet, över dem som fruktar ditt namn."





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar