torsdag 28 januari 2016

Ett nytt rum

 Nu börjar vi saaakta sparka igång oss för att ta itu med ett rum på ovanvåningen som ska bli ett slags allrum. Ett rum med en stor arbetsbänk där man kan pyssla, sy, skriva, titta på sin dator eller meka med något. En bänk som man inte heller behöver städa direkt, utan kan lämna sina alster ett bra tag för att sedan återuppta dem när man får lust senare.
Här inne ska också finnas plats för mys. I muren har vi tänkt installera en kamin. Jag önskar mest av allt att vi skulle kunna sätta in en gammal vedspis, för det är precis det som suttit där förut. Jag längtar så efter att kunna sitta där, med stickningen eller en bok i knät, framför en brinnande eld och njuta och bara vara nära då mina barn försöker sova i rummen innanför.


En sak som jag har så svårt att förstå. Titta på dörren där. Hur kan man dra loss listerna och bygga för sådana UNDERBART vackra dörrar?!?!? Jag, som har jättesvårt att ens måla om en möbel, för tänk vilket jobb det skulle vara om jag önskar tillbaka det trärena(!), kan inte på något sätt förstå huur man kunde förstöra dessa dörrar. Hur omodernt det än må vara med spegeldörrar. Näe, fy!


Varken jag eller min man vet så mycket om hur man restaurerar sådana dörrar. Men vi tänker i alla fall göra vårt bästa. Jag skulle så hemskt gärna vilja ha kvar färgen i speglarna. Det var svårt att fota och fånga dess egentliga färg, men det är i alla fall nästan så här de ser ut.
Någon som har några bra tips?


Nu är det bara att lyckas hitta dessa minuter som blir över till att sätta dem till att få renovera. Vardagen rullar ju på med en sådan väldig fart. Vips har det gått flera veckor och man har inte ens börjat.

Gruvar mig en hel del på att snart startar min absolut värsta månad på hela året. Jag älskar alla årets månader och allt de har att ge. Givetvis har alla månader flera baksidor också, men de positiva överväger. MEN februari suger! Jag förknippar bara februari med tråkigheter som "sjukan vi inte nämner vid namn", annan sjukdom, mörker, tid som står stilla, en vän som dog...
Tänker i alla fall peppa upp mig denna månad med att köpa in så mycket blomster som börsen tillåter. Fylla alla små hörn med rosa, gula, lila, vita, orangea, blåa blommor.
Börjar med dessa rosa "gårdagens tulpaner" som jag köpte på vår fina blomsterbutik på byn. Fina som sammet.


(Förlåt Helena att jag råkar ogilla "din" månad så mycket. Det har då ABSOLUT inte något med dig att göra. Du är en solstråle som lyser upp mitt i mörka februari :-) )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar