söndag 22 maj 2016

Resan del 1; "Hemma på prästgården"


Min bror, Andreas bor med en hoper andra i denna härliga prästgård. Det är ett stort hus, men en stor gård med många blommande träd och vackra stora kastanjer. 






Det börjar bli en tradition att veckorna just innan kommer hit så är det strålande väder och sommar, men då vi kommer så blir det kallt och regnigt. Äsch vad gör väl det, första dagen bjöd i alla fall på riktigt sommarväder och vi spenderade en hel dag med att bara vara på gården. Äta frukost ute på altanen, sitta ute på en filt, gå barfota i gräset, lukta på doftande blommande träd och umgås med min bror.


Det är gamla och kanske inte så välskötta fruktträd på gården, men ack så vackra! Jag skulle vara jättelycklig om jag bara hade två av dem på min gård.


Minstlillan tyckte att det var aningens obehagligt att sitta med sina bara ben i gräset. Dräkten hon har på sig har min mamma stickat.


Vet inte huuur många bilder det blev på dessa fina blommor. Jag är kär.


Och träden sen... Är det något jag kan bli grön av avund på folket i södern är dessa lummiga delar i naturen med stora vackra träd. Sådan skog finns inte här uppe.


Tänk bara att ha en stor ek att sätta upp en gunga i. En gunga som det inte finns en hejd på hur hög fart du kan göra. Nästan så att man kan gunga sig upp i himlen.


Gården är vackert inramad med denna mossiga stenmur.



Kring gården går det hästar, föl, kor och kalvar och betar. 


Tänka sig, sonen satt faktiskt stilla på en filt i gräset några minuter.







Fotade nästan ingenting inomhus. Det är ett läckert hus med höööga dörrar och vackra fönster. Dock rätt slitet och skulle säkerligen behövas renoveras ordentligt. Och vilket städning huset kräver, tänk bara att putsa alla dessa fönster!? Hjälpas. Men fint är det och den där glastamburen som finns med på en bild i förra inlägget. SÅ vackert rum!



Har längtat så efter rabarber och här växte de så det knakade. Jag och Robin slängde en eftermiddag ihop en rabarberpaj. Tänk så vansinnigt gott en enkelt smulpaj kan vara. Mums!
Syrenens började att blomma, häggen stod i full blom och det fanns små och stora blommor vart man än gick. Men mer om det i nästa inlägg..