onsdag 20 september 2017

Bärglädje och hamstringstress


Måååste bara få visa hur sjukt galet god kladdkakan blev. Ja för det syns ju till och med på bild hur god den blev även om man inte kan sträcka in handen i bilden och ta sig en tugga av den. Jag älskar kladdkaka som nästan precis håller ihop då man skär upp en bit åt sig av kakan. Att den lixom nästan rinner ut på tallriken, men ändå inte gör det.
Något som är riktigt gott är då man har något tillbehör till som bryter av det söta. Något syrligt eller surt. Röda vinbär är perfekt att ha till kladdkaka. Jag tog en gång röda vinbär från frysen och dekorerade en chokladtårta med, men det visade sig senare för att vara tranbär, men det funkade det med.


På tal om bär. Jag lider lite, eller rättare sagt rätt mycket, över att jag inte kommit ut i skogen mer denna höst för att plocka blåbär. Blåbär är ett bär jag vill ska finnas proppfullt av i frysen. De är så goda, går att använda till så mycket och står ju där helt gratis för vem som helst att plocka. Blåbär har vi ju just intill knuten på vårt hus, så jag har egentligen ingen vettig förklaring på varför det inte blivit så många blåbär detta år.
Förutom att det är väl helt enkelt så att man får inse för sig själv att man helt enkelt inte räcker till åt allt man vill. Man vill hamstra allt vad man kan och stoppa sin frys och sitt skafferi fullt, men allt mognar nästan samtidigt och för mig gick det inte riktigt ihop med allt annat jag ville hinna och göra.

Svarta vinbär har jag heller inte haft tid till, eller så har det varit för kallt och regnigt ute för att sitta och plocka utan att frysa fingrarna av sig. Svartvinbärssaft är bland det godaste jag vet, dock inte den som finns att köpa på affären, det ska vara den hemkokta. Blev så glad i går kväll, nästan så att det kom tårar, men det var inget jag visade. Min granne hade kokat svartvinbärssaft och gav mig några flaskor/burkar. Nu behöver jag inte känna stress över att hinna plocka och koka själv. Lycka! 


Det finns ju fortfarande tid till att plocka blåbär, men det är nog på gränsen att de är så goda. Men lingon finns det fortfarande i överflöd. Så galet stora klasar det finns ute i skogen detta år. Lingon är ett härligt bär att plocka, de är sköna att hålla i handen och mycket lättare än blåbär att rensa. Dessutom tål de även frost och går att plocka trots att det blivit kyligt ute. Blåbär tål inte frost utan blir som nå blask och går direkt sönder då man klämmer lite lätt på dem.



Vacker är hösten och minstlillan i sin höstklädsel med denna fina kappa som jag hittade på en loppis för några tior och pumpamössan som mormor stickat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar