söndag 3 september 2017

Kusinhäng


Bröderna drog sin kos hem till sina föräldrar för att få vara bara tillsammans för en helg. Jag bjöd då istället hit deras fruar, mina svägerskor till Skogshägna och vi fick ett hus fullt av barn i nästan varje hörn. Hela åtta fina kusiner. En bäbis, en tvååring, en treåring, en fyraåring, två snart sexåringar och två snart åttaåringar.
Nog vart det lite bråk här och där, men i det stora hela så hade de riktigt roligt och lekte, lekte och lekte. Som mest mysig var stunden då två och treåringen låg och fnittrade tillsammans i en säng, åttaåringarna satt tätt intill varandra vid ett skrivbord och byggde lego och sexåringarna låg i varsin säng i ett rum och lyssnade på saga tillsammans. Det tog ett bra tag för alla att somna, men tillslut så. Då satt mammorna sig i vardagsrummet med tända ljus och ett stor bricka full av ost och kex och åt och pratade till långt in på natten. I alla fall ovanligt långt för att vara småbarnsmammor, vilket vi dagen efter skulle ångra då barnen vaknade lite väl tidigt och var lixom hur pigga som helst.


Studsmattan var ett ständigt dragplåster och stod nästan aldrig tom utan hoppande barn.


Trodde nästan att Gordon skulle rymma fältet då hans hus belägrats av en hop av vilda ungar. Men han kom ständigt och ville vara med, men på behörigt avstånd så klart.


Min turkosa svägerska bjöd på mumsiga chokladmuffins. Så läckra!


Till middag en av dagarna gjorde vi spagetti och köttbullar till barnen. Lät dem äta klart för att sedan låta dem få se på film och sedan mumsade vi i oss god förrätt med smörstekta kantareller på rostmacka och västerbottensostpaj med bacon, sallad och god romsås. Så galet gott.


Ja vilken helg. Tänkte innan att jag får väl offra mig lite för barnen och ge dem en hel helg att få vara med sina fina kusiner, men det blev faktiskt så att jag fick med mig en hel hop av fina minnen från denna helg att ta med mig. Nog är man bra trött, men det var det värt.

Ikväll kom den efterlängtade pappan/maken hem febrig och förkyld. Det är nog inte nyttigt att resa i från sin familj så där. Barnen och jag blev i alla fall så glad över att han kommit hem igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar