onsdag 24 april 2019

Ensamlyx, middagsbjudning och stickning


Äntligen börjar tiden då det går att plocka små buketter av blomster att sätta här och var i huset. Idag njuter jag en mängd av den otroliga lyxen att vara helt ensam hemma. Storbarnen är i skolan, maken på jobbet och minstlillan är med sin farmor och farfar.
Det är såååå skönt med en välbehövlig nattlinne dag. Att bara vandra runt i sitt hem och göra precis vad jag känner för utan att någon ropar efter mig. Frihet med andra ord.



Blev helt förälskad i stickmönstren av denna kvinna på bokens framsida. Fantastiska bilder i boken och väldigt fina kläder att sticka. Köpte denna bok och fantiserar om vad jag ska börja med att sticka. Ett litet problem är bara att den är på engelska. Vet inte riktigt hur jag tänkte där när jag köpte den för jag är verkligen usel på engelska. Inte att förstå det stora hela kanske, men varje liten detalj som är bra att förstå då det kommer till stickbeskrivningar kommer att bli klurigt. Får ta hjälp av min käre make, för jag vill verkligen sticka många av hennes jättefina mönster.


Men nu stickar jag för fullt på mitt sommarlinne Tulpietop. Dricker kaffe, njuter av tystnaden (förutom fågelkvittret som hörs genom fönstret, vilket bara gör njutningen ännu större) och sticka varv på varv den denna kreation.

I går hade jag en jättetrevlig kväll. Har länge önskat att få bjuda hem mina kära arbetskollegor till vårt hem här i Skogshägna och bjuda dem på middag. Hade planer på det redan i början på året, men då vi blev sjuka gång på gång i familjen så fick jag skjuta det på framtiden. Nu blev det tillslut av.
Jag trivs så in i vassen bra med mina arbetskollegor. Vi har haft så många gånger då det har varit tungt på vår avdelning där vi jobbar, men tack vare dem har jag orkat. Nu ville jag ge dem något som ett litet tack.


Storbarnen fick sova över hos sin mormor och morfar och minstlillan fick som sagt åka till sin farmor och farfar. Robin tog rollen som kvällens kock vilket han skötte med briljans. Maten blev jättegod. Till förrätt blev det denna heta räkcocktail. Verkligen att rekommendera om du vill göra en god förrätt.


Tok inte många bilder annat än denna suddiga bild på dukningen och en annan på maten.


Maten blev riktigt god. Idag får jag äta rester av den till lunch, vilken lycka alltså.


Fick en bukett jättefina rosa tulpaner.


Så rysligt bra buketten passade i min nya gröna vas/ytterkruka. De ser ut att vara gjorda för varandra.



Kolla så läcker! Fick detta ödesträd av en av mina kollegor. Vilken häftig blomma. Nu får jag bara hoppas att jag lyckas att få den att överleva.



Men nu ska jag vandra iväg till köket och plocka åt mig lite matrester från kylen och sätta mig ner i tystnaden och njuta vidare av ensamheten. Snart kommer storasyster hem från skolan och livet drar vidare igen. Bra det också, men på ett annat vis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar