tisdag 5 november 2013

Fin förvaring i sovrummet






Jag tycker så mycket om vårt sovrum, särskilt då det är nystädat.

Har fått en stor pläd med mormorsrutor, vet tyvärr inte vem som gjort den. Jag älskar dessa virkade rutor. Tycker nästan bäst om dessa som inte har någon bestämt färgkod, som ser ut att vara gjorda på de restgarner man råkar ha hemma. (Iddes inte leta fram kamerastativet då jag skulle fota denna filt, därav dess lätta suddighet.)

På kupan i Skellefteå hittade jag dessa gardiner, hemvävda gardiner för 100 kronor. Vet egentligen inte om det är gardiner för de har inget att hänga upp dem i, kanske är de dukar? I sovrummet har jag gamla sorters gardinstänger som har små små krokodiltandade klämmor vilket gör att det går att hänga upp dem ändå.

Det är vackert att bädda med så mycket filtar och kuddar som möjligt. Läger på lager är finast enligt mig. MEN när man sedan ska gå och lägga sig vill man kanske inte ha alla dessa filtar, kuddar och överkast i sängen längre. De känns mest i vägen. Jag lider av kalla fötter och har gärna en extra filt i sängen, men min man vill absolut inte ha mer än sitt täcke. Vart ska man då he alla dessa grejer?
Jag hade länge alltihopa i en hög på golvet, vilket ledde till att de ofta låg kvar där i ett dammigt kaos. Att bädda sängen hör inte till vardagssysslan hemma hos oss. Det blir lätt så när sovrummet ligger på ovanvåningen och man inte behöver se det som finns där inne stup i ett.
Jag hade en gammal kista stående som jag inte hade någon användning till, nu står den vid fotändan av sängen och i den läggs överkastet, filtarna och några extra täcken när de inte ska ligga på sängen. Prydnadskuddarna lägger jag på varandra i den undre lådan av Robins sängbord. Det ser faktiskt riktigt fint ut.
Ett annat sätt att gömma undan extratäcken och filtar är att ha en låda på hjul under sängen. Tyvärr har vi en för låg säng för det. 

Nu ska jag ta och krypa ner i sängen i vårt sovrum, lyssna till barnen ljuva andetag och förhoppningsvis själv somna skönt.
Sov gott!




1 kommentar: