fredag 27 oktober 2017

En historisk plats


Minns ni min och Robins fisketur då vi var i Släppträsk i somras? Vet ni vid den tjärn som vi fiskade vid, som faktiskt heter Sundtjärn, där bodde det skogssamer för lång tid tillbaka. Det är så häftigt att tänka på att på den platsen levde och verkade hela familjer tillsammans. Det finns berättelser dokumenterade från 1600 - talet och tidigare om samer som bodde i skogslandskap i Mellansverige och södra Norrland.


Skogssamerna livnärde sig på fisk, fågel, djur, bär, mjölk och ost. De hade inte så många renar och levde av jakt och fiske. Renkött och renskinn tog de bara efter jakt på vildren.


Jag, min svärmor, Emylinda och hunden Felix vandrade upp en dag för att titta lite närmare på denna plats där skogssamerna levde och hade sina renar.




  Tänk vilket liv att få växa upp på en sådan plats, att verkligen få bo mitt i naturen. Säkert ett hårt och tufft liv på många sätt, men också fantastiskt.
Det är häftigt att få befinna sig på en plats med en sådan historia. Tänk om man ändå kunde resa tillbaka i tiden bara för att få se.



Och att leva med alla dessa mygg alltså. Jag har läst att man gjorde upp rökeldar för att hålla myggen borta.

Under sensommaren besökte jag och barnen ett ställe som heter Gammlia och finns i Umeå. Jag har skrivit ett helt inlägg om det förut, men nu tänker jag återkomma till den dagen. Ett av ställena vi besökte på gammlia och som jag inte visade bilder från förut var nämligen denna;


En plats på gammlia är uppbyggt för att man ska få se hur samerna i Sverige levde och bodde.



Den sista bilden är på en skogssamisk timmerkåta. Den är uppbyggt efter en kåta från Malåtrakten. Rätt häftigt faktiskt att få se med sina egna ögon hur kåtorna faktiskt såg ut. Nu kan jag se platsen framför mig med helt nya ögon och visualisera mig denna timmerkåta utmed Sundtjärn.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar