onsdag 10 oktober 2012

Bä, bä...

Ett ämne som är rätt så lustigt att prata om är vad folk har uppfattat och hör fel på. Jag har till exempel ända tills vuxen ålder alltid tyckt att "bä bä vita lamm" varit en sådan konstig barnsång. Jag har nämligen aldrig förstått vad fulla människor har i en barnsång att göra. Va? Undrar du säkert nu. Jo så här är, som alla säkert vet, den egentliga texten;

"Bä, bä vita lamm har du någon ull? Ja, ja kära barn jag har säcken full."

Jag har istället alltid trott att det varit så här;

"Bä, bä vita lamm har du någon ull? Ja, ja kära barn jag har sett en full."

Nu kanske du förstår varför jag alltid tyckt den varit lite små konstig. Vaddå jag har sett en full? Det är ju helt ologiskt. Man kan väl tycka att jag borde ha räknat ut att så kan ju inte texten ha varit. Men nej jag har gått hela mina barndomstider och trott att det lilla vita lammet har sett en människa i onyktert tillstånd ragla omkring...

6 kommentarer:

  1. Som med "jag har en liten liten slant med idag, den vill jag offra här för hednabarn." Det sista blev av de flesta barn "hela dan". För övrigt en svår sång då man ska lägga sin slant till barn i fattiga länder.

    SvaraRadera
  2. Ha, det var inte länge sen jag begrep att Europes hitlåt "The Final Countdown" inte gick: We´re heading for Peanuts... We´re heading for Venus är förstås något mer logiskt.

    SvaraRadera
  3. Det var nog en felhörning jag aldrig hört förut...haha!

    Här kommer några till från youtube :)

    http://www.youtube.com/watch?v=tnlveKfDuyk

    SvaraRadera
  4. Hahahaa TACK Sandra, du gjorde min dag :D

    SvaraRadera
  5. Haha! Fantastiskt roligt! Skrattar högt i mitt vardagsrum =)

    SvaraRadera
  6. Hahaha, så roligt!!! :D Tack för skrattet!

    SvaraRadera