tisdag 9 oktober 2012

De ni!

Nu kommer ett av mina hjärteämnen att diskuteras. Kommer jag någonsin att bli politiker så är detta ett av de punkter jag kommer att slåss för;
Att mandariner ska bli ett samlingsnamn för klementiner, satsumas, mandarinen och vad nu de kan heta för något.

Är det satsumas eller klementiner vi har köpt idag? Denna fråga kommer ofta upp i vårt hem. Ofta har vi ingen aning. Glömmer ständigt bort vilken tid på året de olika frukterna sälj på. Det blir istället att man säger att man tar sig en mandarin helt enkelt.

Har fått förklarat för mig att för ett visst antal år sedan började man sälja små citrusfrukter som hette mandariner i butikerna. De hade dock så otroligt mycket kärnor så när man istället lyckades framta en variant utan kärnor, klementinen. Ibland går det faktiskt fortfarande att hitta färska mandariner i affären, men annars säljs det endast på burk.

Det finns ju gröna, röda och gula äpplen i många olika sorter. Det finns granny smith, red delicious, ingrid marie.. Jag kan nog fortsätta i en hel oändlighet. Ändå säger man oftast att man sitter och äter ett äpple. Inte är det väl så vanligt att man säger; "Nej men titta på mig, jag sitter och äter ingrid marie!". Kan i och för sig inte svära på att det aldrig förekommer, men det är nog inte ett sådant vanligt förekommande. Man säger kort och gott, äpple.

Visst heter "familjen" citrusfrukter. Men det ingår ju så många frukter inom den familjen. Apelsiner, blodapelsiner, grape, blodegrape, citron, lime osv. Skulle vilja ha ett namn bara för de små.

Kom nu inte och säg att det heter småcitrus. Visst, visst det ordet kanske används som så kallat "fackspråk", men inte finns det väl någon människa som använder sig av det ordet i det vardagliga livet. "Släng hit en småcitrus är nu snäll!", nej det låter ju för fånigt. Varför kan man då kort och gott inte bara säga mandarin helt enkelt? Dessutom är ju också limen liten och hör ju också till småcitrus och den tycker inte jag riktigt hör hit i den grupp småcitrus jag pratar om.

Citerar wikipedia; "Det äldre namnet mandarin kommer troligen från färgen på de traditionella orange dräkterna som bars av de kinesiska ämbetsmännen som kallades mandariner. Namnet mandarin bör enligt Språkrådet inte längre användas för att beskriva en viss småcitrustyp. Detta på grund av att namnen under mycket lång tid använts för samtliga småcitrustyper under C. reticulata." Slut citat. (Språkrådet är Sveriges officiella organ för språkvård och språkpolitik.)

Ja se där står det till och med skrivet. Namnet mandarin har under mycket lång tid används för samtliga småcitrustyper. Ha! Vad finns det nu att diskutera. Ska vi inte ta och bestämma här och nu att samlingsnamnet för dessa mandarinliknande citrusar kort och gott är mandariner. Punkt!

3 kommentarer:

  1. Fy va jag garvar. Om du i framtiden blir politiker så har du en färdig motståndare i detta hushåll. Min käre man påpekar nämligen V-A-R-E-N-D-A gång någon säger mandarin om en clementin/satsumas att mandariner bara finns på burk. Själv tycker jag att det låter mysigare med mandarin, man har ju som du säger ändå aldrig koll på om det är clementiner eller satsumas man har köpt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa, ja tror att han är rätt så påverkad av sin mor det var nämligen hon som fick mig att börja tänka på detta. Jag har då i alla fall tänkt kämpa för min sak!

      Radera
  2. Heja mamma och jag! Bu för alla mandarinkramare!

    SvaraRadera