måndag 1 oktober 2012

Mellis

Oftast äter vi frukt eller smörgås till mellis, men man blir lite less på det. Jag har försökt hitta några recept till lite mer matiga mellis till mig och Elias. Har hittat två riktigt goda recept jag gärna vill dela med mig av;

Havreplättar med banan



Mixa 4 dl havregryn med stavmixer till en "mjöl". Tillsätt 2 tsk bakpulver, 1 krm malen kardemumma, 1 krm kanel och ½ tsk salt. Mosa 3 bananer och lägg i en skål. Blanda 3 ägg, 3 msk olja och 2 msk flytande honung. Tillsätt mjölblandningen. Rör snabbt ihop. Låt stå 10 minuter. Stek plättar av smeten. Servera med frukt eller bär och gärna lönnsirap.
Ger cirka 20 plättar.

Vi skippade lönnsirapen och klickade dit en liten klick glass istället. Det blir ju lite mer onyttigt, men äsch.


Lingonrullar



Värm ugnen till 225 grader. Blanda 1½ dl vetemjöl och 1 dl grahamsmjöl med ½ tsk salt i en bunke. Häll i 3 dl mölk och vispa till en jämn smet. Dryga ut med ytterligare 2 dl mjölk. Smält ett par matskedar smör och blanda upp det med 1 dl mjölk så att vätskan blir fingervarmt. Häll det i smeten. Vispa i 3 ägg, ett i taget. Häll i smeten i en smord långpanna och sätt in den i ugnen. Grädda i ungefär 20 minuter.
Tag ut pannkakan och klipp den i sex biter. Klicka lingonsylt i nedre delen av varje pannkaksbit och rulla ihop dem.

Har ni några tips på andra goda mellis blir jag väldigt glad.

1 kommentar:

  1. Åh vilket härligt inlägg. Tack för tipsen! Jag brukar ibland göra ett mellis där man klipper klyftor av klementin och blandar med keso, kanel och hackade nötter. Jättegott och nyttigt :)

    SvaraRadera