tisdag 8 januari 2013

Kvällssudd

Jag har blivit riktigt dålig på att gå och lägga mig om kvällarna. Kvällen är ju en tid på dygnet då jag är fri från barnpassning och får göra det jag själv vill. Om barnen somnar och vill fortsätta sova vill säga.
Förstå mig rätt, jag älskar att umgås med mina barn, men det är ändå så vanvettigt skönt att få slippa dem för en stund.
Jag tror inte att jag är ensam om att känna att ibland är man så less på att vara mamma. Att det vore skönt att ta ett stort suddgummi och studda bort barnen, eller i alla fall kunna trycka på mute.
Man får ständigt jobba för att hålla barnen på gott humör, försöka få i dem mat, klä på alla utekläder när man ska ut, klä på igen då barnet slitit av sig allt jag förr klädde på, trösta och krama, packa bilen, torka och städa, förmana, diskutera och... Ja man har det man gör om dagarna.

På kvällen, då barnen har somnat, får man bara släppa allt det där för en stund och bara vara jag. Självklart finns det mycket städ och disk att göra, men jag slipper att samtidigt ha två barn slitandes i mina ben.
Därför vill ja gärna dra ut på kvällen så långt som möjligt. Suga på karamellen så länge det bara går så att säga. För går man och lägger sig börjar ju allt lixom om igen. Vilket jag återigen tycker är kul när morgonen kommer, men på kvällen kan det kännas så att man vill vänta med det ett tag till.

Att få den äran att bli mamma är inget jag önskar att få återkalla, jo förvisso ibland kan det kanske kännas så för en stund, men inte i det stora hela. Det är inget som säger att det är självklart att man ska kunna bli gravid och föda sitt barn. Och det är jag så tacksam över att jag fått.
Jag och min man har fått två helt fantastiska barn som vi älskar över allt annat!


...MEN att få vara "baraJAG" för en stund, eller två är så gudomligt skönt!


1 kommentar:

  1. Från fb;

    Madelene Anefur Marklund; Förstår vad du menar med kvällar...

    Petra Marksén; Åh så skönt att inte vara ensam om att känna så, skulle känna mig som en hemsk mor i fall så var fallet.. Madelene förresten, jag körde förbi ert hus för några veckor sedan och såg dig i köksfönstret. Önskade så innerligt att jag hade tid att stanna!

    Anna Maria Ekman; Heja lilla morsan, du är bra! Och inreder fint gör du också! Kram!

    Anna Maria Ekman; Ps. Och skriver klokt och bra

    SvaraRadera