onsdag 9 januari 2013

Sovrummet

Lovade för en evighet sedan att jag skulle visa vårt sovrum. Det är bara det att jag inte haft tid och lust att göra ett rum av det, det har tills nu varit mer ett ställe där det stått fyra sängar. Nu är det i alla fall på väg till att bli lite mer klart.

Blev så kär i denna fina tavla. Den är köpt på myrorna för en mycket billig päng.
 Vi har inte tapetserat om i sovrummet. Jag tycker inte att det behövs på något vis. Den är gammal, men absolut inte sliten. Har inte hjärta att slita ner den, den passar så bra till rummet och jag tycker faktiskt att den är riktigt vacker.
 Två näverkontar passar bra som nattduksbord.
 Arvegods. Jag mins som barn att jag tyckte att dessa två måste ju vara det vackraste porslinsfigurer som skapats. Har väl inte riktigt samma känsla för dem idag, men jag blir fortfarande glad över att se dem.
 Diggar verkligen tapeten i alkoven bredvid. Dock ska det rummet någon gång i framtiden bli badrum, vilken kommer att leda till dess sista dag i ljuset. Kan kanske spara en bit och göra tavla av den så att den får leva vidare.
 Detta skåp har en sådan ohyggligt gräslig färg. Eller den blå färgen är egentligen inte så tokig, det är snarare den konstigt rosa färgen någon målat dit som är ful. Ska visa upp hela skåpet vid något annat tillfälle. Jag tycker i alla fall mycket om den och den passar helt ypperligt som linneskåp.
 Lillans sovplats då hon inte sover mellan mig och Robin. Den fina filten med mormorrutor har min farmor virkat. Ängla tavlan har hängt över både min säng när jag var liten och även min mors.
 Älskar den fina spetsen på rullgardinen.
 Storebrors vrå.
 Vid sängdax ska det alltid läsas en godnatt saga. Det är en riktigt mysig stund. Den fina bonaden med "Gud som haver barnen kär" har min mamma broderat.

3 kommentarer:

  1. Tack för bilderna, jättekul att få se! Fantastiskt fint och helt rätt att spara tapeten. Tycker ibland man får stanna upp och tänka efter, behövs det här verkligen göras om eller är det fint som det är. Tex våran trapp som vi först skulle måla vit, för "fina" trappar är ju vita nu för tiden. Men insåg att jag gillar den som den är faktiskt inte vill måla den vit :)



    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är mycket bättre att känna efter först före man gör om. Ofta är det så att man först bestämt och fast vill ha det på ett sätt, men efter ett par månader vill man ha det på ett helt annat sätt.

      Så ett råd till renoveringssverige; För hasta dig inte, ta det istället lugnt och låt det ta den tid det tar. Man behöver inte nödvändigtvis göra om det som redan funkar som det är.

      Radera
  2. Från fb;

    Helena Edhman; Vilken underbar tapet ni har där inne!! Blev lite besviken att den redan satt där för jag tänkte fråga var ni köpt den. Myspys!

    Petra Marksén; Haha vad roligt Det finns många nya tapeter som ser gamla ut, men några som de i sovrummet har jag faktiskt inte sett, men det finns säkert liknade.

    Anna Maria Ekman; Jamenjagsajudetju!! Att du är duktig på inredande.

    Kristin Skoog Johansson; Så mysigt det blev! Nu blev jag inspirerad. Vårt sovrum är ju vårt nästa lilla projekt. Älskar "gammelkänslan" i er sovrumstapet och sen den uuunderbara sänggaveln! Suck, så fint!! Sååå hemtrevligt och mysigt! Tack för titten!

    Petra Marksén; Vi har faktiskt alldeles nyligt köpt sängen på blocket, hade förut en 160 cm bred men har nu hela 180!! Underbart! Tycker också att den är väldigt fin, den passar mycket bättre i det rummet än den vi hade förut. TACK för underbara kommentarer Anna och Kristin!

    SvaraRadera