lördag 5 september 2015

Förändringar


Lördag betyder godis. Ja inte bara godis kanske, men det är en mycket viktig liten del av dagen. Under min senaste graviditet åt jag helt sjukt mycket godis, vilket har lett till att min godisberoende stigit å det allra grövsta.
Jag och min man tänker försöka skapa ett lite mer hälsosammare liv för oss. Ett steg var att skära ner på godis, chips och läsk. Ett annat att börja ta långpromenader två gånger i veckan.
Godis är för mig det svåraste att sluta med, därför har jag lovat mig att på lördagar få äta i alla fall liiite. Det är en av anledningarna till att jag är så lycklig över att de på många butiker börjat med dessa små påsar vid lösviktsgodiset. Förut använde jag dem då jag handlade till barnen, nu även till mig själv. Det är ju bara psykologiskt, men det känns faktiskt som om att man får mycket mer godis då man har det i en liten påse än vad det skulle kännas i fall man har samma mängd i en stor.


I vårt sovrum har tjejerna fått "nya" sängar. Minstlillan har vuxit ur vaggan och har nu fått storasysters växasäng. Minns då jag slipade och målade den då jag var höggravid och storebror var i behöv av en större säng än spjälsängen. 


Att mysa med snutte är ju bland det bästa som finns. Denna fina snuttefilt är egentligen ett bebislakan som mina morbröder sovit i då de var små. Tycker mönstret är så fint och det är så urtvättat och mjukt och passar perfekt att snutta på.


 Storasyster sover nu istället i kökssoffan. Vi flyttade helt enkelt upp soffan till sovrummet och bäddade till den åt henne. Blev perfekt. Nu fick vi dessutom mer plats över i köket, vilket inte är så tokigt. Det är alltid kul att kunna hitta nya användningsområden för möbler man redan har istället för att köpa nya.


Har försökt gräva mig fram genom allt stök och smuts som dragits in under sommaren. Tid till att städa inne är som inget jag prioriterar då jag hellre är ute i sommarens alla väder.
Nu har jag detta stökiga vardagsrum kvar. Längtar inte riktigt efter att ta tag idet måste jag erkänna.. Extra lite då jag vet att jag inte mer än hunnit städa klart och vänt ryggen till så har dessa två stökat till allt igen... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar