fredag 12 maj 2017

Oredigerat


Det får bli oredigerade bilder framöver. Jag vet inte, det kanske blir ännu bättre då? Mer naket och ofixat. Jag tycker att det känns lite tråkigt, men det går säkert att fixa framöver, redigeringsprogrammet alltså, men glädjen i att fota den finns kvar.


Storebror kom hem från skolan med nyheten om att det var chokladbollens dag. Det blev ett väldigt sjå med att dra fram storebrors egna bakbok och sedan alla ingredienser och blanda ihop alltsammans till en chokladbollsdeg. Storbarnen fick den stora skålen och minstlillan den lilla. Det går ju för allt i världen inte att fira chokladbollens dag utan chokladbollar. 


En deg blev det och prima bollar.


 Till mellis åt vi upp hälften av dem och drack svartvinbärssaft till.


Från köksfönstret ut mot åkern är det rofyllt att få stå vid och glo ut. Ute på åkern vandrar svanar, tranor, storspovar och rådjur runt och äter. Är det tyst inne går det även att höra alla fågelljud vilket är en fröjd. Fick igår hälsa våra sädesärlor välkomna hem till vår gård igen. Jag hoppas verkligen att katten låter dem vara.


Små blommor i vart litet hörn, det vill jag ha.


Den sura lilla fågel med den varma röda luvan sitter och glor ut mot det blåsiga och kalla vädret. För visst är det ett knepigt väder denna vår. Kallt och snöflingor flirar runt i luften.


Vädret gör att alla sorters plagg finns framme. Vinter, vårvinter, vår och sommarutstyrslar. Det blir rätt fullt i alla lådor och på alla krokar. Skostället svämmar snart över av alla sorters skor.


 Våren inne växer i alla fall på sig. Häggkvisten jag tog in för ett tag sedan har fått fina ljusgröna blad.


Alltså visst är de ändå lustiga, fina och vackra dessa hemvärpta ägg. Brukar tänka på vad som händer med de ägg på en "äggfabrik" som ser ut typ som de här. Inte hamnar de i någon äggförpackning i någon matvarubutik inte. Så sorgligt, för visst blir man väldigt glad av dem. Ta den där smått knöliga ovala längst till höger tillexempel. Skrattade till då jag såg tog den i min hand. Inuti ser den ju precis lika ut som alla andra och funkar exakt lika bra den i min pannkakssmet som de andra. Ingen skillnad, bara att den ser lite annorlunda ut på utsidan.

Får tänka på det fulfina ägget då jag arbetar med min lilla blogg. Den får vara precis exakt som den är. Jag hoppas att jag får ge dig något med den. Kanske inte en god sockerkaka eller mumsig pannkaka. Men något, jag vet inte riktigt vad, men något bra hoppas jag.

Slutar detta inlägg med att citera en av mina Instagramvänner @endelavanna_p och det hon skrev en dag i ett inlägg och som talade till mig så hårt, rätt in i hjärtat;

"Jämför dig inte med andra.
Du är du. Lever ditt liv. Gör dina val.
Var snäll mot dig. Du har bara ett Du.
Livet är ingen tävling.
Det finns inga vinnare.
Det jag visar är en del av mig. Oftast den kreativa delen.
Den enegrifyllda.
Men jag lever ett vanligt liv.
Med dammråttor.
Tvätthögar.
Tjat.
Räkningar och FÖR lite tid.
Men jag målar. Möblerar om och fotar.
För att jag mår bra av det.
Inte för att någon ska må dåligt av det.
Då är det fel.
Jag vill att det ska vara rätt.
Jag är bara jag.
Du.
Är.
Du."




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar