måndag 27 maj 2013

Rabarberkräm



Nu har första dagen på makens semester gått. Det är så härligt att ha honom hemma hela dagen lång och några veckor framåt. Vi firar med årets första hallon och rabarber kräm. Gjord av årets första rabarber och mina sista (!) hallon från frysen. MUMS! Tyckte i alla fall jag och Robin, barnen var dock inte så förtjusta.

Lillgumman har en sådan jätte fin kofta från polarn & pyret på sig. Den är luftig och skyddar bra mot sol. Dess största nackdelen är dock dess färg, vit.
Vita kläder är ju ett elände att ha på barn. Barn måste ju få leka och utforska världen, vilket gör att deras kläder fort blir smutsiga. Smuts syns ju så extra bra på vita plagg.
Det är ju också synd att endast låta kläderna få hänga i garderoben. Nej kläder är till för att användas. Jag köpte denna kofta på en klädbytar dag för kanske en 50 lapp, mins inte riktigt, så jag har ju inte lagt ut någon förmögenhet på den. Så jag har ju inte förlorat så mycket om den blir förstörd.
Efter dagens apelsinjuice till middagens blodpudding och rabarberkräm efterrätten hade den fått väldigt fula fläckar. Efter att ha gnuggat som en galning med hett vatten och galltvål (vilken gudagåva) gick fläckarna helt bort.

Det är roligt att ibland få längta efter saker.
UnderbaraClaras bok har jag gått och knepat på ett flertal gånger, men har faktiskt lyckats hålla mig i från att köpa den. Nu fick jag den i 30 års present av Linda och Johanna. Vilken lycka. Har suttit nedböjd över den och bläddrat,läst och myst.
Besticken i planteringsbänken är ett av tipsen jag "stulit" från den boken.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar