onsdag 1 maj 2013

Vintern raaa!!

Ja då var Valborgs helgen slut för denna gång. Vi har haft två väldigt härliga dagar med spontanbesökare och middagsgäster två dar i följd. Kul!





Årets brasa var en riktigt surbrasa som aldrig riktigt tog ordentlig fart, trots grannens galna framtåg med motorsågen bland smågranarna som stod en bit i från och som sedan hivades upp på brasan. Surbrasa eller ej, mycket trevligt hade vi ändå.

Det är fascinerande vad eld kan frambringa för känslor hos en. Eld är så häftigt. Vissa får sådana väldiga pyromaniska känslor som sväller upp i dem. Andra ser bara det hemska i elden och hur mycket den kan förstöra om den får härja fritt. Jag blir istället väldigt fridfull av att stå och titta in i en eld.
Det är svårt att se i förväg på en människa vad den har för förhållande till eld. En tillsynes väldigt blid och lugn människa kan bli som tokig när den ser en eld och vilja slänga på allt möjligt.

Jag kan bli nästan hypnotiserad av elden och bara stå och stirra in i den i en evighet och samtidigt känna värmen stråla mot ansiktet. Nästan som för flickan Lucy i Narniafilmen Häxan och lejonet där hon sitter hos faunen och dricker te och tittar in i brasan och helt plötsligt börjar lågorna formas till figurer som dansar för henne. Liknade scener speglas upp framför mina ögon.

2 kommentarer:

  1. Anonyma jag ;)1 maj 2013 kl. 22:51

    Ja visst är elden fascinerande! Jag kan också sitta hur länge som helst och titta in i elden, speciellt när majbrasor ska eldas blir jag i regel sist att lämna. :D

    SvaraRadera
  2. Tre gamla polare på rad. Den bilden gillade jag ! :)
    E f

    SvaraRadera