söndag 12 maj 2013

Tjejbyxor, inget för en kille?


Idag har vi haft en sådan där dag man önskar att den inte skulle behöva ta slut. Vi har varit ute och arbetat med att kratta, grävt hål och fyllt i jord i några pallkragar där det senare ska planteras smultron och grönsaker, umgåtts med vänner och solen har lyst på oss heeeeela långa dagen. Vilken lycka!


Det finns en sak som stör mig. Varför kan tjejer ha "killbyxor" och inte killar ha "tjejbyxor"?


Jag hittade dessa jättefina byxor på en klädbytardag i storlek 110 som jag tänkte att Elias skulle kunna få använda. Måste tillägga att han just nu har stl 104-110. Min man fnissade lite (i smyg) åt dem och tyckte att de var lite för tjejiga för en kille, men Elias var helnöjd över dem och tyckte att de var jätte fina och ville väldigt gärna ha dem. Lillgumman har ju ofta på sig killbyxor som hon ärvt från sin storebror och det är ingen som fnissar över det.
Sagt och gjort vi drog på honom dem, men han kunde inte ha dem, de blev för korta i benen. Jag jämförde dem med ett par av de byxor han använder och de hade till och med längre benlängd än dem. Men de var så smala i modellen vilken gjorde att de fastnade lite på höften och lixom blev kortare på benen. Det gjorde dessutom att han hade lite svårt att röra sig så smidigt som han är van vid.

Varför gör man tjejmodellen smalare än killmodellen? Ja min son har alltid varit bred över höfterna och det finns killar som är smala och säkert även kan ha dessa tjejmodeller utan problem, men jag fattar ändå inte varför? Det finns ju gripande många tjejer som också är lite runda om ben och rumpa.

Det är inte bara det att flickmodellerna är smalare det är också det att det är mer accepterat för en flicka att ha killkläder än vad det är för en pojke att ha tjejkläder. Varför är det så?

Jag har förvisso aldrig tyckt om denna uppdelning mellan tjejkläder och killkläder utan dras mycket mer till unisex. Jag tycker att killar och tjejer kan ha vilka färger som helst på sina kläder, men har istället svårt med väldigt grabbigt eller väldigt flickigt. Ska jag vara helt ärlig så är väl den väldigt flickiga stilen på en flicka jag mest är lite allergisk mot.

Min son blev så besviken på att han inte kunde ha dessa byxor. Vi får se vad vi gör med dem. Antingen får han använda dem trots att han blir lite mer osmidig i dem. Eller så får de skänkas till han jämnåriga tjej kusin...



1 kommentar: