tisdag 28 maj 2013

Renovera dig lycklig!

 Välkommen in till oss!!!


...Om du tar dig in vill säga...

Hallen är det enda på nedervåningen som vi inte har renoverat. Den är trång och har trasiga (rätt så fula) tapeter och jag känner mig inte riktigt tillfreds med den. Hallen är en plats där alla i vår familj av någon anledning bara dumpar saker. Skor och jackor ligger här och där och både barnvagnen och dockvagnen ska försöka rymmas.
Det brukar vara rätt så svårt för våra gäster att ta sig in, utan att snava sig fördärvad.

Ja det skulle vara väldigt skönt om den kunde vara lite större, men jag känner ändå att jag faktiskt kan vara lycklig trots att jag har en helt orenoverad hall. Visst är det skrattretande att man ens kan behöva tänka så, men idag är det ju nästan så att man måste ha allt tipp topp för att tro sig må bra. Om jag renoverar det där och det där, då blir jag lycklig. Får vi ett nytt kök då kommer jag att börja älska att baka och laga mat. Om barnen får varsitt personligt inrett rum då kommer de att kunna leka och må toppen...

Nej sanningen är att nej man blir tyvärr inte lyckligare om man har ett nyrenoverat hem. Jo för en stund kanske, men det är en lycka som inte varar särskilt länge. Den ersätts ganska snabbt av något nytt som man önskar sig. Varför inte en sommarstuga, eller en ny uteplats med utekök?
Hur fint rum barnen än kan få är det ändå mycket roligare att sitta mitt i köket så att pappan får hoppa över dem och dess leksaker då han försöker laga mat. Och vilken galning kom på den idén att man skulle bli bättre och få en större kärlek till att baka och laga mat bara för att man har ett toppmodernt kök?? Det sitter väl ändå inte i köket, det sitter i människan. Jo visst kan det blir lättare att laga mat med stora bänkytor och bra redskap, men duktigare kock blir du inte.

Jag brottas ständigt med att försöka bli nöjd med det jag har. Inte att se till vad jag kan få, att hela tiden leva i och längta efter den framtida önskedrömmen. Det är svårt, jag vet. Men jag tror att alla borde försöka bli bättre på att istället för att längta efter saker som kan göra en lycklig, istället försöka hitta den inre glädjen. Då spelar inte de yttre omständigheterna en sådan stor roll. Den orenoverade eller renoverade hallen får ingen större påverkan på den inre känslan. Man kan vara lycklig ändå.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar