lördag 4 maj 2013

Tussilago


Vårtecken för mig är dessa små vita klöver blommor och tussilago. Dessa plockade jag och mina barn här om dagen.
När jag var liten åkte alltid hela min familj tidigt på våren till ett ställe där det alltid växte tussilago (och gör än idag). Hela backen var alldles gulprickig och det riktigt lyste om dem. Där fick vi plocka så många vi ville och mamma hade sedan köket fullt med flera små vaser med tussilaro. Många var lite smått mosade efter att ha hårt kramats i något litens barns svettiga hand, andra nästan helt utan skälk, men alla hade ändå samma plats i någon av vaserna.

2 kommentarer:

  1. Backskärvfrö heter den lilla vita klöverblomman som mina barn också brukade förära sin mamma så här års. Namnet lärde jag mej av Catrins mellanstadiefröken. /ewa

    SvaraRadera
  2. Tack Ewa!
    Har så funderat.
    E f

    SvaraRadera